لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۶

حمله نماینده اصولگرای مجلس به انجمن روزنامه‌نگاران تهران


یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تشکیل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران را «غیرقانونی» و در راستای «فتنه» دانست و از قوه قضائیه خواست مانع فعالیت دوباره این تشکل صنفی شود.

او همچنین وعده داد که در این رابطه از وزیر کار رسما در مجلس سوال کند.

جواد کریمی قدوسی روز پنج‌شنبه، ۱۶ دی، به خبرگزاری «تسنیم» گفت که این انجمن نزدیک به جریان «فتنه» است و قصد دارد علی ربیعی٬ وزیر کار را به خاطر تشکیل این انجمن به مجلس فرا بخواند.

آقای کریمی قدوسی که اخیرا به دلیل افشای «سخنان وزیر خارجه» درباره برجام خبرساز شده بود افزود: «با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات ۹۶، شاهد به هم پیوستن حلقه‌های پاره شده دوران فتنه هستیم، لذا فعال کردن انجمن منحله قطعاً در راستای فتنه است.»

این نماینده مجلس همچنین از قوه قضائیه خواست به عنوان مدعی‌العموم با صدور حکمی از فعالیت این انجمن که آن را «غیرقانونی» نامید٬ جلوگیری کند.

وی افزود که «قوه قضائیه و نهادهای امنیتی نباید اجازه دهند، حلقه‌های فتنه یکی پس از دیگری به هم جوش بخورد و نهایتا جدا کردن آنها دشوار شود.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین اقدام وزارت کار در ثبت درخواست تشکیل مجمعی به نام انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران را «غیرقانونی» دانست.

به گفته وی، «در صورت برگزاری هرگونه انتخابات از سوی چهره‌های این تشکل نزدیک به فتنه، انتخابات آنان کم لن یکن تلقی می‌شود.»

خبرگزاری «تسنیم» هم تشکیل این انجمن را ماحصل «فشار و لابی‌های گسترده چهره‌های سیاسی» دانسته و نوشت که مجمع موسسان این انجمن «غیرقانونی» است.

این خبرگزاری محافظه‌کار اضافه کرد که برخی از اعضای انجمن مذکور «از طریق همفکران و سرشاخه‌های خود در مناصب دولتی و هجمه گسترده به وزارت کار» اقدام به معرفی هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران معرفی کرده‌اند.

آن ‌طور که خبرگزاری «تسنیم» نوشته، بر اساس ماده ۱۳۱ قانون کار و ماده ۱۵ امکان ثبت دو انجمن در یک صنف واحد در یک جغرافیا وجود ندارد.

به نوشته این خبرگزاری، در حال حاضر «انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران» و «انجمن صنفی خبرنگاران تهران» از سال ۱۳۹۰ به طور «قانونی» مشغول فعالیت هستند و تشکیل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران از هیچ «محمل و تکیه‌گاه قانونی برخوردار نیست.»

نخستین نشست مجمع موسسان انجمن صنفی کارگری روزنامه‌نگاران استان تهران دوم دی‌ماه گذشته برگزار شد.

در این مجمع پس از تصویب اساسنامه انجمن، انتخابات اعضای هیئت مدیره و بازرسان با حضور نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد تا انجمن صنفی کارگری روزنامه‌نگاران استان تهران، نخستین هیئت مدیره خود را بشناسد.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران در شرایطی آغاز به کار کرد که ساختمان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در جریان وقایع سال ۸۸ پلمب و در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز از ادامه کار این انجمن جلوگیری شد.

یکی از وعده‌های حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ از سرگیری فعالیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران بود که این وعده محقق نشد و انتقادهای روزنامه‌نگاران را به دنبال داشت.

در این ارتباط، برخی روزنامه‌نگاران در شبکه های مجازی نوشتند که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و همچنین علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تمایلی به بازگشایی انجمن ندارند.

اگرچه شماری از رسانه‌ها و محافل نزدیک به محافظه‌کاران در کشور انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران را «منحله» می‌خوانند، هیچ دادگاهی تاکنون رای به انحلال این انجمن نداده است.

خبرگزاری تسینم که از آن به عنوان خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران یاد می‌شود پیشتر هم با انتشار گزارشی از تاسیس و آغاز به کار انجمن صنفی کارگری روزنامه‌نگاران استان تهران ابراز ناخشنودی کرده بود.

XS
SM
MD
LG