لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

افزایش هزینه سلامت از ۵۴ به ۷۰ درصد در سه سال


بر اساس گزارش‌ها طی ماه‌های اخیر قیمت تجهیزات پزشکی در ایران حتی تا بیش از صد در صد افزایش یافته است.

روز سه‌شنبه، ۱۹ دی‌ماه، دکتر سید تقی نوربخش رئیس انجمن جراحان ارتوپدی، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: «قیمت برخی از تجهیزات پزشکی تا ۳ و در برخی موارد ۱۰۰ برابر افزایش یافته است.»

پیش از این انجمن دندان‌پزشکان ایران نیز با ارائه جدولی ازافزایش ۳۰ قلم مواد و تجهیزات دندان‌پزشکی از رشد ۲۰۰ تا ۴۰۰ درصدی قیمت آنها خبر داده بود.

این انجمن در این گزارش با اشاره به این که در ایران ۹۰ درصد هزینه‌های پزشکی از جیب مردم پرداخت می‌شود، به نقل از دکتر علی تاجرنیا عضو هیئت مدیره انجمن دندان‌پزشکان ایران نوشته است: «آن که در این بین بیشتر ضرر خواهد کرد، بیمار است، چون او باید این هزینه‌ها را بپردازد و همچنین دندان‌پزشکان که باید این خدمات را با تعرفه‌های غیرواقعی ارائه دهند.»

اما افزایش قیمت تجهیزات پزشکی فقط به این دو شاخه محدود نمی‌شود. در ماه‌های گذشته خبرگزاری‌های داخلی از افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی انواع تجهیزات و خدمات بیمارستانی، آزمایشگاهی و تصویربرداری پزشکی خبر داده‌اند.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسون بهداشت و درمان مجلس در آذرماه گذشته در گفت‌وگویی با وب‌سایت جام جم ضمن تائید افزایش ۲۵۰ درصدی قیمت تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها گفت: «این افزایش قیمت برای برخی لوازم پزشکی از این رقم نیز بالا‌تر بوده است، برای مثال درباره گاز هلیوم که در ام‌آرآی مورد استفاده قرار می‌گیرد به ۶۷۰ درصد رسیده است.»

به گفته این نماینده مجلس، هزینه مبتلایان به بیماری‌های سخت در نتیجه این افزایش قیمت‌ها به‌شدت رشد داشته و «طی ۳ سال گذشته سهم مردم از پرداخت هزینه‌های سلامت از ۵۴ درصد به بالای ۷۰ درصد افزایش یافته است».

روزنامه خراسان در همین زمینه نوشت: «هزینه یک دوره درمان بیمار مبتلا به سرطان سینه با هرسپتین با قیمت دلار سال گذشته ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان بود، اما حالا همین دوره درمان ۲۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود. همچنین یک بیمار برای درمان دریچه میترال قلب باید ۳۷ هزار دلار پرداخت کند که با قیمت دلار سال گذشته ۶۰ میلیون تومان تمام می‌شد و حالا باید ۱۲۰ میلیون تومان بابت آن پرداخت کند.»

در مورد این که این افزایش قیمت‌های سرسام‌آور بیش و قبل از همه سلامتی و جان مردم را هدف قرار می‌دهد، تا آنجا که بر اساس گزارش‌ها در مواردی به علت این که قادر به پرداخت هزینه درمان نیستند دست از مداوا می‌کشند، بسیاری از مسئولان خبر دارند و به آن اذعان می‌کنند.

اما این که چه اقدامی اساسی می‌توان در این زمینه انجام داد، نظرات مختلفی مطرح است. دکتر سید نقی نوربخش عضو شورای عالی نظام پزشکی خواستار افزایش بودجه وزارت بهداشت شده است.

او به خبرگزاری مهر گفته است: «در حال حاضر بودجه وزارت بهداشت نسبت به بودجه عمومی کشور بیشتر از ۶ درصد نیست واین رقم نه تنها نسبت به کشورهایی مانند کانادا و انگلیس، بلکه در قیاس با کشورهای منطقه مثل عربستان سعودی که جمعیت آن یک سوم ایران است، بسیار اندک و ناچیز است.»

در آبان‌ماه گذشته روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در نامه‌ای به معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهوری به کمبودهای جدی در حوزه سلامت مردم، تورم ۳۵۰ درصدی قیمت تجهیزات پزشکی، بلاتکلیف ماندن پروژه‌های بهداشتی و درمانی، تاخیر پرداخت بیمه‌ها و فشار مضاعف به مردم اعتراض کردند و خواستار اختصاص بودجه کافی برای ارائه خدمات درماتی مفید به مردم شدند.

همزمان سلیمان عباسی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تایید این که افزایش هزینه‌های پزشکی مورد نگرانی مردم است و «قیمت ویزیت پزشک، هزینه‌های چشم‌پزشکی و دندان‌پزشکی فرا‌تر از قیمت واقعی رفته است»، وعده داد که در جلسات آینده کمیسیون بهداشت موضوع افزایش قیمت خدمات پزشکی بررسی خواهد شد و «کمیسیون بهداشت مجلس در زمینه هزینه‌های خدمات پزشکی با کمک دولت مشکل» را حل و فصل خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG