لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

وزارت علوم ایران با خرید و فروش پایان‌نامه برخورد می‌کند


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم جمهوری اسلامی از قصد این وزارتخانه برای برخورد با آن‌ دسته از استادان و دانشجویانی خبر داد که در کار «خرید و فروش پایان‌نامه‌های دانشگاهی» هستند.

وحید احمدی، معاون وزارت علوم، روز شنبه، ۲۹ اسفندماه، در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد که از نظر وزارت علوم فروش مقاله و پایان‌نامه از سوی استادان و دانشجویان «کاملا تخلف است».

آقای احمدی همچنین از تنظیم و ابلاغ آئین‌نامه‌ای به دانشگاه‌ها در سال ۱۳۹۴ خبر داد که بر اساس آن مسئولان موظف شده‌اند با چنین پدیده‌ای در دانشگاه‌ها برخورد کنند.

در این آیین‌نامه مرجع رسیدگی به خرید و فروش پایان‌نامه «معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها» تعیین و یکی از مجازات‌های این تخلف نیز تعلیق از کار پیش‌بینی شده است.

این مقام وزارت علوم همچنین گفت: «برای شرکت‌ها و دلالانی که پایان‌نامه‌فروشی می‌کنند لایحه‌ای را تنظیم کرده‌ایم که خوشبختانه به تصویب دولت رسید و در حال حاضر به مجلس رفته است.»

به گفته وی، «در واقع هر سه رکن تخلف پایان‌نامه‌فروشی (استاد، دانشجو و شرکت‌ها) قابل پیگرد قانونی هستند و با آنها برخورد می‌شود».

آن ‌طور که معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفته، تخلف استاد و دانشجو در داخل دانشگاه‌ها بر عهده «معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها» و در خارج از دانشگاه‌ها بر عهده قوه قضائیه است.

خرید و فروش پایان‌نامه در ایران به‌ویژه در سال‌های اخیر به تجارتی معمول تبدیل شده و در معابر عمومی نزدیک دانشگاه‌ها مثلا خیابان انقلاب در تهران می‌توان آگهی فروش آنها را دید.

پیشتر در مهرماه سال ۱۳۹۳ حسن روحانی در جریان نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی از آن‌ چه «پایان‌نامه‌فروشی» و «کپی‌برداری علمی» نامید انتقاد کرده بود.

روحانی گفته بود که «شان علمی کشور به هیچ وجه نباید زیر سوال برود و دستگاه‌های مرتبط باید با این اقدامات مقابله کنند».

در حال حاضر تعداد فابل توجهی از شرکت‌های فعال در فروش پایان‌نامه مقاله در داخل ایران سایت‌های مختلف اینترنتی راه‌اندازی کرده و به طور علنی در این زمینه فعالیت می‌‌کنند.

تاکنون آمار دقیقی از میزان خرید و فروش پایان‌نامه‌ در ایران منتشر نشده و مشخص نیست که گردش مالی این «تجارت علمی» در سال چه اندازه است.

XS
SM
MD
LG