لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

انتقاد سازمان ملل از ارعاب منتقدان در ۱۶ کشور، از جمله ایران


ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل
ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل
کمیته حقوق بشر سازمان ملل با نام بردن از ۱۶ کشور از جمله ایران که مخالفان و منتقدان خود را به‌شدت سرکوب می‌کنند، می‌گوید که بسیاری از این دولت‌ها به خاطر به سکوت واداشتن منتقدان با خشونت و ارعاب مورد تنبیه و توبیخ قرار نمی‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ناوی پیلای، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل، در چهل و هفتمین اجلاس شورای حقوق بشر اعلام کرد که گزارش‌ها از ارعاب و تهدید فعالان و مردم در این کشور‌ها ادامه دارد.

به گفته خانم پیلای، مردم این کشور‌ها گاه توسط مقامات دولتی، از جمله مقامات عالی‌رتبه، مورد تهدید و اذیت واقع می‌شوند. انجمن‌ها و سازمان‌های غیردولتی در این کشورها گاه فعالان و اعضای خود را تحت نظارت دائمی و محدودیت می‌بینند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین در سخنان خود درباره تهدید و ارعاب مخالفان حکومت در کشورهای مورد نظر این سازمان بر «عدم پاسخ‌گو بودن» این حکومت‌ها تاکید کرد.

کشورهایی که در گزارش شورای حقوق بشر «ناقض جدی» حقوق بشر معرفی شده‌اند عبارت‌اند از ایران، الجزایر، بحرین، بلاروس، چین، کلمبیا، سودان، سری‌لانکا، قزاقستان، کنیا، لبنان، رواندا، عربستان، ازبکستان، ونزوئلا و مالاوی.

بنا بر گزارش این شورا، محمد المسکاتی، یک فرد بحرینی، روز سه‌شنبه گذشته به این شورا گفته است که در روزهای اخیر به عنوان رئیس جمعیت جوانان حقوق بشر بحرین ده‌ها تماس تلفنی بی‌نام و شماره تهدیدآمیز دریافت کرده که در آنها او و خانواده‌اش تهدید شده‌اند.

در واکنش به این اتهامات، صالح بن علی عبدالرحمن، وزیر حقوق بشر بحرین، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که این کشور اصول حقوق بشری را جدی می‌گیرد و درباره ادعای تهدید جانی علیه آقای مسکاتی تحقیقات انجام خواهد شد.

ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، از کشور‌های نام‌برده خواست که در زمینه حقوق بشر بیشتر تلاش کنند.

خانم پیلای به این کشورها هشدار داد که «این تهدیدات قابل قبول نیست و در درازمدت نیز جواب نمی‌دهد».
XS
SM
MD
LG