لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

بازداشت و معرفی هزار نفر به مراجع قضایی در شب چهارشنبه سوری


رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی ایران خبر داد که ۱۳۸۹ مرد و ۴۸ زن در چهارشنبه‌سوری، ۲۴ اسفندماه، دستگیر شده‌اند که از این تعداد ۹۵۹ نفر به «مراجع قضایی» معرفی شده و بقیه با «اخذ تعهد» آزاد شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمد شرفی، رئیس پلیس، روز چهارشنبه، ۲۵ اسفند، بدون اشاره به آمار سال قبل گفت که تعداد افراد دستگیر شده نسبت به سال ۹۴ کاهش یافته است.

در حالی که وی اشاره‌ای به دلیل دستگیری این افراد نکرده، برخی از مقامات نیروی انتظامی از دستگیری «افراد هنجارشکن» در چهارشنبه سوری خبر داده‌اند، افرادی که به گفته آنان «اقدام به اقدامات خطرناک و به خطر انداختن جان شهروندان» کرده‌اند.

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی، روز ۲۴ اسفند ۹۴ گفته بود که هزار و ۳۰۴ نفر در ایام چهارشنبه سوری دستگیر شدند که «این افراد هم تولیدکننده و هم فروشنده بوده‌اند».

پیش از فرارسیدن شب چهارشنبه آخر سال در ایران مسئولان نیروی انتظامی و وزارت بهداشت ایران درباره تبعات استفاده از مواد آتش‌زا هشدار می‌دهند، اما با وجود این همه ساله تعدادی از شهروندان ایران در حوادث این روز مصدوم می‌شوند.

در همین حال مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس، روز چهارشنبه آخرین تعداد مصدومان حوادث چهارشنبه سوری را دو هزار و ۳۵۱ نفر اعلام کرد و گفت که تعداد مصدومان نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است.

وی همچنین خبر داد که از این تعداد ۶۰۰ نفر از مصدومان در بیمارستان بستری شدند که تعداد این افراد نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گفته آقای خالدی، دو نفر در این حوادث کشته شده‌اند، حال شش مصدوم دیگر نیز «وخیم» است که یکی از آنان جوان ۲۷ ساله‌ای است که در تهران دو دست و دو پای او از مچ قطع شده است.

بر اساس این گزارش، سه نفر دیگر از این مصدومان «بدحال» در اراک و دو نفر دیگر در اصفهان هستند.

به گفته مقامات اورژانس، روز سه‌شنبه یک پسر ۱۲ ساله در جنوب تهران به دلیل انفجار مواد آتش‌زا کشته شد.

در همین حال خبرگزاری ایرنا روز چهارشنبه به نقل از مقامات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبر داد که یک جوان ۲۳ ساله در اثر شدت جراحات ناشی از انفجار مواد آتش زا در شهر بهارستان اصفهان جان خود را از دست داد.

شامگاه جمعه، ۲۰ اسفند، نیز در زیرزمین یک خانه در محله آرازعلی (شهریار) اردبیل و هنگام ساخت ترقه دست‌ساز انفجاری رخ داد که هشت کشته و دو مجروح بر جای گذاشت.

کاهش مصدومان چهارشنبه سوری در ایران در حالی اتفاق افتاده است که از سال‌های گذشته در برخی از شبکه‌های اجتماعی کاربران یکدیگر را به استفاده نکردن از ترقه دعوت می‌کنند.

از سوی دیگر پس از حادثه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو کمپین‌هایی در فضای مجازی با عنوان «نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک» تشکیل شد.

در سال ۹۳ مرکز افکارسنجی دانشجويان ايران، ايسپا، با اشاره به نتايج يک تحقيق اعلام کرد که ۸۵.۴ درصد پاسخگويان موافق اختصاص يافتن يک مکان عمومی برای آتش‌بازی و نورافشانی توسط نهادی همچون شهرداری هستند.

با این حال برخی از مقامات دولتی و نهادهای جمهوری اسلامی با برگزاری مراسم های رسمی برای این آئین مخالفت می کنند.

در همین حال محمد کاظم نظری، فرماندار شهرستان‌ بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد، روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که فراخوان تعدادی از سازمان‌های مردم‌نهاد برای تجمع در اطراف شهر یاسوج در روز چهارشنبه آخر سال «غیرقانونی است».

چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های باستانی ایرانیان است که در آستانه فرارسیدن نوروز برگزار می‌شود؛ روشن کردن آتش و پریدن از روی آن، از رسوم این آیین است.

آیین چهارشنبه‌سوری جز ایران، در مناطق مختلف تاجیکستان، افغانستان و به‌ویژه در میان کردها برگزار می‌شود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۲۴ اسفند ۹۴ در پاسخ به استفتایی ضمن تأکید دوباره بر نظرات پیشینش اعلام کرد که «چهارشنبه‌سوری هیچ مبنای شرعی ندارد و مناسب است از آن اجتناب شود».

تعدادی از مراجع تقلید شیعه نیز بارها اعلام کرده‌اند که مراسم چهارشنبه آخر سال، «مبنای شرعی ندارد» و «نوعی آتش‌پرستی است».

از جمله آیت الله لطف‌الله صافی گلپایگانی و آیت الله جعفر سبحانی چندین بار در سخنان خود یا در پاسخ به استفتائات، چهارشنبه‌سوری را «خرافات» خوانده و اعلام کرده‌اند که برگزاری این مراسم «جایز نیست».

XS
SM
MD
LG