لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

آژانس انرژی اتمی خواستار تسریع در همکاری‌های ایران شد


ترو واریورانتا در کنار نماینده ایران در آژانس
ترو واریورانتا در کنار نماینده ایران در آژانس

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه، ۱۹ اسفندماه، و پس از پایان سفر هیئت خود به تهران منتشر کرد بر نیاز به «تسریع فرایند حاضر در چارچوب همکاری» میان این سازمان و جمهوری اسلامی تاکید کرد.

در ادامه مذاکرات ايران با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برای حل مسائل باقی‌مانده بامداد روز دوشنبه، ۱۸ اسفند، يک هيئت بلندپايه آژانس وارد تهران شد.

اين هيئت به رياست ترو واريورانتا، معاون آژانس، همراه با ماسيمو آپارو، رئيس پادمان‌های اين نهاد بين‌المللی، روز سه‌شنبه صبح در فرودگاه وین و پس از بازگشت از تهران با خبرنگاران گفت‌وگو کرد.

آقای واریورانتا صبح سه‌شنبه همچنین از «پیشرفت» در مذاکرات با ایران خبر داد، مذاکراتی که موازی با مذاکره جمهوری اسلامی با گروه ۵+۱ پیش می‌رود.

در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه در وب‌سایت رسمی این سازمان زیرمجموعه سازمان ملل منتشر شد همچنین زمان دیدار و مذاکره بعدی ایران با آژانس انرژی اتمی اواسط ماه آینده میلادی، آوریل، اعلام شده است.

همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مکان دور بعدی مذاکره ایران و آژانس را باز هم تهران اعلام کرده است.

در بیانیه رسمی آژانس اشاره شده است که هیئت بلندپایه و مقامات ایران روز دوشنبه اطلاعاتی را درباره «دو اقدام عملی باقی‌مانده» ردوبدل کرده‌اند.

در همين زمينه، بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران، پیشتر گفته بود که در اين سفر دو موضوع اخير از مرحله سوم همکاری‌ها بين ايران و آژانس پيگيری خواهد شد.

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران، يکی از دو محور مذاکرات در خصوص «ارائه اطلاعات مربوطه مورد توافق و توضيحات مربوط به مقاله منتشر شده در ايران در رابطه با ترابرد نوترون و مدل‌سازی‌ها و محاسبات مربوطه و استفاده ادعايی از آنها در مواد فشرده» بوده است.

آژانس در کنار بازرسی‌های متعدد خود از تأسیسات هسته‌ای ایران خواستار آن نیز هست که تهران در مورد اتهامات مربوط به تلاش‌های احتمالی پیشین جمهوری اسلامی برای «ساخت بمب اتم» پاسخ دهد.

جمهوری اسلامی ایران اتهام‌ها در این زمینه را رد کرده‌ و تحقیقات آژانس در این زمینه، پس از اندکی پیشرفت در سال گذشته، متوقف شد، به طوری‌ که آخرین جلسه فنی مربوط به این قضیه در ماه نوامبر برگزار شده‌ است.

تلاش‌های آژانس برای راستی‌آزمایی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران بخشی است از تلاش‌ها برای اعتمادسازی‌هایی که می‌تواند به روند مذاکرات ایران و قدرت‌های غربی نیز کمک کند.

XS
SM
MD
LG