لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۳

«بخش زیادی» از منابع طبیعی در اثر آتش‌سوزی سیروان آسیب دید


مديرکل بحران استان ايلام خبر داد که آتش‌سوزی در جنگل‌های شهرستان «سيروان» که از روز پنج‌شنبه، ۲۵ تير، آغاز شده بود، پس از ۲۵ ساعت و با استفاده از بالگرد و هواپيمای آب‌پاش مهار شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، احمد کرمی، مدیرکل بحران در ایلام، شامگاه جمعه، ۲۶ تير، همچنين گفت که بر اثر اين آتش‌سوزی «بخش‌های زيادی» از عرصه‌های منابع طبيعی دچار خسارت شده، اما نمی‌توان درباره ميزان دقيق اين خسارت اظهار نظر کرد.

وی با اشاره به استفاده از بالگرد و هواپیمای آب‌پاش برای مهار این آتش‌سوزی گفت که اين «نخستين ماموريت» اين هواپيما برای اطفای حريق در ایران بوده است.

به گفته آقای کرمی، اين هواپيما با ظرفيت حمل ۴۰ هزار ليتر آب نقش مهمی در مهار کامل اين آتش‌سوزی داشته است.

عصر روز پنج‌شنبه درگيری ميان دو نفر از اهالی روستای «شاه قلندر عليا از توابع بخش کارزان شهرستان سيروان» بر اثر اختلاف خانوادگی به مرگ يکی از آنان منجر شد و قاتل خرمن محصولات کشاورزی مقتول را هم آتش زد.

بر اساس اين گزارش، به دليل وزش باد و نزديکی محل آتش‌سوزی با مناطق جنگلی و منطقه حفاظت‌شده «قلارنگ»، آتش به سرعت بخش‌های وسيعی از مناطق جنگلی را در برگرفت.

به گفته مراد يگانه، فرماندار سيروان، «۲۰۰ هکتار» از جنگل‌های این منطقه طعمه حریق شده است.

مناطق جنگلی استان ایلام از ابتدای امسال تاکنون بارها طعمه حریق شده و بخش‌هایی از این جنگل‌ها از بین رفته است.

بر اساس گزارش‌ها، در آتش‌سوزی جنگل‌های استان ايلام در روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد دست‌کم به صد هکتار از اين جنگل‌ها خسارت وارد شده است.

در همين حال رضا احمدی، مديرکل منابع طبيعی و آبخيزداری ايلام، روز يک‌شنبه، ۲۱ تير، گفته بود که ۱۷۱ هزار هکتار از ۶۴۱ هزار هکتار جنگل‌های اين استان در «کانون‌های بحرانی» قرار دارد.

در ماه‌های گذشته گزارش‌هايی از آتش‌سوزی گسترده در مناطق جنگلی ديگر استان‌های ايران نيز منتشر شده است.

از جمله مرتضی مهديزاده، رئيس اداره منابع طبيعی شهرستان نور در استان مازندران، از آتش‌سوزی در شش هکتار از اراضی جنگلی بخش «بلده» در روز پنج‌شنبه خبر داده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری ايرنا، ظرف سه ماه گذشته بيش از «۳۸۰ هکتار» از مناطق جنگلی و مرتعی استان کهگيلويه و بويراحمد بر اثر آتش‌سوزی «از بين رفته» است.

روز دوشنبه، ۲۲ تير، نيز محمدرحيم برزمند، فرمانده يگان حفاظت اداره کل منابع طبيعی کهگيلويه و بویراحمد، از آتش‌سوزی در بيش از ۱۱۰ هکتار از جنگل‌های منطقه «ده شیخ بویراحمد» خبر داده و گفته بود که اين آتش‌سوزی مهار شده است.

XS
SM
MD
LG