لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

«واردات گندم با قیمت بالا»، به جای خرید از گندم‌کاران داخلی


مشاور وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی می‌گوید که شرکت بازرگانی دولتی ایران ترجیح می‌دهد که به جای خرید محصولات گندم‌کاران داخلی، با قیمتی «بسیار بالاتر» گندم را از خارج کشور وارد کند.

جاسم ساعدی روز جمعه، ۱۴ تیرماه، به خبرگزاری فارس گفت که قیمت هر کیلو گندم وارداتی ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان است، اما قیمتی که برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان ایرانی تعیین شده تنها ۷۲۰ تومان است.

هم اکنون گندم سومین کالای عمده وارداتی ایران بعد از برنج و کنجاله است.

تازه‌ترین آمار گمرک ایران که هفته گذشته منتشر شد نشان از واردات ۹۱۵هزار تن گندم به ارزش ۳۸۲ میلیون دلار طی سه ماهه نخست سال جاری دارد و خبرگزاری رویترز نیز اواسط خردادماه خبر از خرید ۶۰۰ هزار تن گندم به ارزش ۲۱۰ میلیون دلار از اروپا در همین ماه خبر داده بود.

به این ترتیب، کل خرید گندم ایران تا اواسط خردادماه گذشته بالغ بر یک و نیم میلیون تن شده است.

آقای ساعدی در پاسخ به این سوال که شرکت بازرگانی دولتی در توجیه واردات گندم «اعلام می‌کند گندمی برای خرید در داخل وجود ندارد» گفت: همه این مشکلات ناشی از قیمت‌گذاری نامناسب گندم است که سال گذشته و امسال اتفاق افتاده است.

به گفته وی،‌ قیمت تمام شده هر کیلو گندم برای کشاورزان بیش از ۸۵۰ تومان است، اما نرخ خرید تضمینی ۷۲۰ تومان اعلام شده است و گندم‌کاران خود باید هزینه انتقال محصول خود به مراکز خرید را پرداخت کنند.

بر اساس گزارش گمرک ایران، این کشور در سال گذشته حدود ۶٫۶۸ میلیون تن واردات گندم به ارزش بیش از ۲٫۵ میلیارد دلار داشته است.

گفته می‌شود که ظرفیت تولید گندم در ایران حدود ۱۲ میلیون تن و مصرف انسانی آن ۱۳٫۵ میلیون تن است، اما کشاورزان به دلیل قیمت تضمینی پایین، گندم خود را با قیمت بالاتر برای مصارف حیوانی به دامداران و مراکز پرورش طیور می‌فروشند.

«تنها دو درصد» از پول چای‌کاران پرداخت شده است

همزمان با انتشار گزارش وضعیت گندم، ایرج هوسمی، رئیس اتحادیه چای‌کاران ایران، نیز اعلام کرده است که تاکنون از مجموع «چین اول و دوم چای» تحویل شده به مراکز خرید دولتی برگ سبز چای،‌ تنها پول ۲ درصد چای‌کاران پرداخت شده است.

او روز جمعه، ۱۴ تیرماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت که تاکنون ۴۶ هزار تن برگ سبز چای به مراکز خرید تحویل داده شده است.

دیرکرد در پرداخت بدهی دولت به چای‌کاران که برای چندمین سال متوالی تکرار می‌شود در حالی است که هفته گذشته خبرگزاری رویترز از قول تجار هندی خبر داد که «ایران در سال گذشته میلادی ۱۳٫۷۸ هزار تن واردات چای از هند داشته و برای سال جاری قرار است این رقم به ۲۰ تا ۲۱ هزار تن برسد».

ایران کلا در سال ۲۰۱۱ حدود ۵۱ هزار تن چای به ارزش ۱۹۵ میلیون دلار وارد کرد که در سال گذشته نیز این حجم واردات با افزایش اندکی کماکان ادامه یافت.

در همین حال خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز ۱۹ خردادماه سال جاری از قول مهدی ابویی، معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا، گزارش داد که مصرف سالانه چای در ایران ۱۱۰هزار تن است و بخش مهمی از چای وارداتی ایران قاچاقی به کشور وارد می‌شود.

وی گفت که هم اکنون ۷۰ تا ۸۰ درصد کارخانه‌های چای ایران از کار افتاده است.
XS
SM
MD
LG