لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

نمایندگان کنگره آمریکا، در دفاع از لزوم وضع تحریم‌های شدیدتر علیه تهران


وال استریت جورنال: تحریم‌های شدیدتر

مارک کرک و الیوت انگل، دو عضو کنگره ایالات متحده، در مقاله‌ای که روز سه‌شنبه، ۲۲ مردادماه، در روزنامه وال استریت جورنال به چاپ رسید تلاش کرده‌اند به آن دسته از مقامات آمریکایی پاسخ دهند که بر این عقیده‌اند با رسیدن حسن روحانی به مقام ریاست جمهوری اکنون وقت آن است که دولت آمریکا با شاخه زیتون به سراغ ایران رفته و دست دوستی به سوی جمهوری اسلامی دراز کند.

کرک و انگل در مقاله خود با عنوان «بدون تحریم‌های شدیدتر، ایران اتمی خواهد شد» چنین اظهار نظر می‌کنند که در حال حاضر تنها راه برای واداشتن رهبری جمهوری اسلامی به تغییر رویه «برداشتن گام‌هایی سریع در راه» وضع تحریم‌های شدیدتر است.

این دو نماینده کنگره ایالات متحده جمهوری اسلامی تحت رهبری آیت‌الله علی خامنه‌ای را یکی از «ددمنش‌ترین» رژیم‌های کنونی در دنیا می‌خوانند و آزاد و منصفانه بودن انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران را زیر سوال می‌برند. آنها معتقدند که آیت‌الله خامنه‌ای نامزدهای حاضر در این انتخابات را «به‌دقت دست‌چین» کرده و حسن روحانی هم، به دلیل سابقه‌اش در دو دهه گذشته، آن طور که اغلب رسانه‌های ایران و جهان می‌گویند فردی معتدل و میانه‌رو نیست.

به همین دلیل از نظر مارک کرک و الیوت انگل ایران پس از انتخابات اخیر با ایران پیش از آن هیچ تفاوتی ندارد و در حال حاضر «موثرترین» ابزار در دست آمریکا برای اجتناب از حمله نظامی و در عین حال به زانو درآوردن ایران همانا تحریم‌های سخت‌تر است.

فوربز: قاچاق اسلحه به دست ایران

اما در همین روز سه‌شنبه مجله آمریکایی فوربز در مطلبی که در وب‌سایت خود منتشر ساخت موضوع قاچاق اسلحه «به دست ایران و سوریه» با هدف محکم کردن جای پای خود در «کرانه باختری» رود اردن را مد نظر قرار داده است.

فوربز در مقاله خود از شواهد و نشانه‌های «فزاینده»ای سخن می‌گوید مبنی بر این که دو کشور ایران و سوریه «و نیروهای محلی وفادارشان» سعی می‌کنند بر توانایی نظامی خود در کرانه باختری با هدف نهایی «تهدید اسرائیل» بیفزایند. از جمله این نشانه‌ها دستگیری و بازداشت دو گروه قاچاقچی در روزهای گذشته است که ظاهرا با محموله سلاح و مهمات و مواد مخدر و از مبدا سوریه به راه افتاده‌اند، اما در خاک اردن و در راه رسیدن به کرانه باختری به دام نیروهای نظامی افتاده‌اند.

فوربز در این مقاله به نکته مهم دیگری اشاره می‌کند و آن این که با توجه به حوادث اخیر در مصر و سرنگونی دولت محمد مرسی، حماس که با آغاز بهار عربی از جمهوری اسلامی ایران پرهیز می‌کرد و به مصر نزدیک شده بود،‌بار دیگر به فکر افتاده است که بهتر است رابطه نزدیک خود با تهران را حفظ کرده و به یک دوره حدودا دو ساله از سردی روابط با تهران پایان دهد.

ال‌ـ‌مونیتور: رابطه ایران و حماس

و این موضوعی است که نشریه ال‌ـ‌مونیتور روز دوشنبه، ۲۱ مردادماه،‌ به آن پرداخته است: علی هاشم، روزنامه‌نگار عرب، در مقاله خود به موضوع تجدید پیوند ایران و حماس به‌ویژه به دنبال سرنگونی محمد مرسی در مصر پرداخته و از قول منابعی در ایران و لبنان می‌گوید که به‌رغم فاصله گرفتن حماس از تهران، جمهوری اسلامی هرگز درها را به روی این گروه نبسته است.

نویسنده ال‌ـ‌مونیتور در این زمینه از قول منبعی بی‌نام و نشان در تهران اشاره می‌کند که جمهوری اسلامی از همان ابتدا برای گروه حماس روشن کرده است که «اهمیتی ندارد این گروه نظرات و مواضعی مخالف جمهوری اسلامی درباره موضوعی داشته باشد، ‌مگر درباره اسرائیل».

به گفته این منبع،‌ »ایرانی‌ها و حماسی‌ها در یک راه گام برمی‌دارند، در خطی مستقیم از تهران تا مسجد‌الاقصی، و هر کس که بخواهد به آنها بپیوندد»، در به رویش باز است.
XS
SM
MD
LG