لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۷:۳۳

سقوط ایران به پنجمین جایگاه تولیدکنندگان نفت اوپک


گزارش ماهانه اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، حاکی است که ایران بعد از عربستان، عراق، کویت و امارات متحده عربی به پنجمین جایگاه تولیدکنندگان بزرگ نفت این سازمان سقوط کرده است.

ایران تا نیمه دوم سال ۲۰۱۲ دومین تولیدکننده بزرگ نفت سازمان اوپک به شمار می‌آمد.

بر اساس این گزارش که عصر جمعه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه، منتشر شد، تولید نفت ایران طبق ارزیابی منابع ثانویه (مرکز تحقیقات اوپک) در ماه آوریل روزانه دو میلیون و ۶۹۵ هزار بشکه بوده که نسبت به ماه قبل آن روزانه ۹۷۰۰ بشکه افزایش یافته است.

اما در گزارش اوپک بر اساس منابع اولیه یعنی آماری که وزارت نفت ایران درباره تولید نفت مستقیما به این سازمان ارائه می‌کند، جلو رقم تولید روزانه نفت ایران برای ماه آوریل «سه نقطه» گذاشته شده که به معنی امتناع ایران از دادن آمار رسمی تولید نفت برای ماه گذشته است.

اما وزارت نفت ایران در آمار خود برای ماه مارس این رقم را سه میلیون و ۷۰۵ هزار بشکه عنوان کرده که با آمار خود اوپک در همان ماه بیش از یک میلیون بشکه اختلاف دارد.

ایران در سال ۲۰۱۱ روزانه سه میلیون و ۶۲۸ هزار بشکه تولید نفت داشت که در سال ۲۰۱۲ به دو میلیون و ۹۷۳ هزار بشکه کاهش یافت.

آمار کنونی نشان‌دهنده افت یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت ایران طی دو سال گذشته است.

این گزارش می‌افزاید که تولید کل ۱۲ کشور عضو اوپک طی ماه گذشته بیش از ۲۷۷ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به رقم ۳۰ میلیون و ۴۵۹ هزار بشکه رسیده است که بیشتر به خاطر افزایش تولید عربستان و عراق بوده است.

این رقم حدود ۵۰۰ هزار بشکه بیشتر از سقف تولید توافقی اعضای اوپک است.

عربستان با ۹ میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه، عراق با ۳ میلیون و ۱۳۹ هزار، کویت با ۲ میلیون و ۷۸۴ هزار، همچنین امارات با دو میلیون و ۷۱۰ هزار بشکه به ترتیب بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت اوپک در ماه آوریل بوده‌اند.

اوپک می‌گوید که میانگین قیمت هر بشکه نفت اوپک در ماه گذشته با ۵ دلار و ۳۹ سنت کاهش نسبت به ماه قبل آن، به ۱۰۱ دلار و ۵ سنت رسیده است.

این گزارش همچنین افزایش تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۳ را نسبت به سال قبل از آن حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز عنوان کرده است.
XS
SM
MD
LG