لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

پیشروی ایران در کنار روسیه و عربستان در عرصه صادرات نفت به چین


در حالی که ایران صادرات نفت خود به چین را طی ماه گذشته شش درصد افزایش داده، عربستان، روسیه و آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های نفت جهان نیز تلاش کرده‌اند جای پای خود در بازار انرژی چین را محکم‌تر کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صادرات روزانه نفت ایران به چین در ماه گذشته میلادی، مارس، به ۶۲۶ هزار و ۲۰۰ بشکه رسید که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته نزدیک شش درصد رشد را نشان می‌دهد.

در این میان، صادرات نفت روسیه به چین نیز حدود یک درصد افزایش یافته و به یک میلیون و ۱۰۴ هزار بشکه در روز رسید. بدین ترتیب، روسیه برای دومین ماه متوالی بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین شده است.

رویترز بر اساس آمارهای گمرکی چین می نویسد که صادرات نفت عربستان به این کشور نیز طی ماه گذشته ۱۵ درصد نسبت به ماه مارس سال گذشته افزایش یافته و به یک میلیون و ۷۲ هزار بشکه رسید.

با این حال این گزارش می افزاید که صادرات سه ماهه اول سال جاری عربستان به چین در مجموع به طور متوسط یک میلیون و ۱۶۵ هزار بشکه بوده است که بالاتر از فروش دیگر رقبا بوده است.

رویترز می نویسد که افزایش مدام صادرات روسیه و عربستان و ایران به چین در حالی است که اعضای اوپک در نیمه اول سال جاری متعهد شده اند که تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند و ۱۱ کشور تولیدکننده نفت، از جمله روسیه متعهد شده اند که نصف این میزان کاهش تولید نفت داشته باشند.

قرار است اجلاس وزرای نفت اعضای اوپک روز ۲۵ ماه مه، یک ماه دیگر، دوباره برگزار شود و درباره موضوع تمدید توافق کاهش نفت برای نیمه دوم سال مذاکره شود.

در این میان رویترز گزارش داده است که آمریکا نیز در ماه مارس روزانه بیش از ۴۵ هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است، در حالی که سال گذشته چین هیچ واردات نفتی از آمریکا نداشت.

بر اساس آمارهای اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان از ۱۷ آوریل تاکنون به طور مداوم کاهش یافته و از ۵۳ دلار به حدود ۴۹ دلار سقوط کرده است.

ایران از کاهش تولید نفت معاف شده و اجازه داده شده است که تولید خود را در حدود ۳.۸ میلیون بشکه در روز ثابت نگه دارد. ایران همچنین روزانه نیم میلیون بشکه تولید میعانات گازی نیز دارد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که تولید نفت و میعانات گازی ایران در ماه ژانویه سال جاری به ۴.۳ میلیون بشکه در روز رسیده که یک میلیون بشکه بیشتر از آخرین ماه تحریم‌های غرب علیه این کشور (دسامبر ۲۰۱۵) است.

XS
SM
MD
LG