لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۰

وزارت کشور «ملاحظات اساسی» و شرایط برگزاری انتخابات ۹۶ را اعلام کرد


معاون امنیتی وزارت کشور ایران روز شنبه «ملاحظات اساسی» این وزارتخانه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را اعلام کرد: از جمله ممنوعیت انتشار خبر نتیجه انتخابات قبل از اعلام وزارت کشور و «دستگیری افراد خاص سیاسی و بستن ستاد تبلیغات» تنها با مشورت با ستاد امنیت استان یا کشور.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسین ذوالفقاری، معاون وزیر کشور، روز شنبه، هفتم اسفند، در همایش دست‌اندرکاران انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ اعلام کرد که «ملاحظات اساسی انتخابات مورد وفاق ملی قرار گرفته» است.

بخش اعظم این «ملاحظات اساسی انتخابات» یادآور موضوع اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و بازداشت‌ها و اتفاقاتی است که پس از آن افتاد و پس‌لرزه‌هایی که هم‌چنان نیز ادامه دارد.

به گفته آقای ذوالفقاری، ممنوعیت انتشار اعلام نتیجه قبل از اعلام رسمی وزارت کشور و ممنوعیت دخالت غیرقانونی در انتخابات از جمله این «ملاحظات اساسی» است.

وی اضافه کرد: «بند آخر که به تازگی با همکاری دستگاه‌ های قضایی و امنیتی گنجانده شده این است که دستگیری افراد خاص سیاسی و یا بستن ستاد تبلیغات افراد باید با مشورت ستاد امنیت استان و یا کشور باشد.»

اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ با ۲۴ میلیون رای از سوی خبرگزاری ایرنا و دیگر رسانه های حامی آقای احمدی نژاد در شامگاه روز برگزاری انتخابات و قبل از اعلام رسمی نتیجه یکی از موضوعات مورد اعتراض طرفداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای معترض به نتیجه این انتخابات، بود.

پیش از پایان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نیز تعدادی از ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی از جمله ستاد قیطریه با حمله نیروهای لباس‌شخصی بسته شد.

در روز انتخابات ریاست جمهوری نیز تعدادی از اعضای حزب جبهه مشارکت بازداشت شدند که پس از آزادی اعلام کردند، حکم بازداشت آنها قبل از برگزاری انتخابات صادر شده بود.

در همین زمینه مصطفی تاجزاده، عضو حزب جبهه مشارکت، در سال ۹۱ در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی نوشت: «در کدام کشور آزاد حکم بازداشت فعالان ستاد انتخاباتی نامزدهای رقیب (نامزد منتقد جناح حاکم) چند روز قبل از برپایی انتخابات صادر می‌شود و در روز برگزاری انتخابات به ستاد نامزدهای رقیب حمله می‌شود و روز بعد از انتخابات نیز مسئولان ستاد وی بازداشت می‌شوند؟»

معاون امنیتی وزارت کشور روز شنبه همچنین تاکید کرد که «اگر وحدت، اخلاق و قانون مورد توجه قرار نگیرد» احتمال «تنش و ناآرامی» در زمان انتخابات وجود دارد.

به گفته آقای ذوالفقاری، «ممنوعیت تحریک احساسات مخصوصا در مناطقی که اقوام و مذاهب مختلفی وجود دارد و ممنوعیت دادن وعده‌ های خارج از مسئولیت و توان توسط نامزدها» از جمله دیگر «ملاحظات اساسی انتخابات» است.

«تشدید فعالیت گروهک‌های معاند در آستانه انتخابات»

معاون امنیتی وزارت کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «جامعه اطلاعاتی و امنیتی خبر دادند که فعالیت گروهک‌‌های معاند در سال آینده و در آستانه انتخابات تشدید می‌شود؛ البته ما نظارت دقیق بر هر نوع تحرکاتی خواهیم داشت.»

وی اضافه کرد: «این گروه ‌ها به دنبال یارگیری در داخل کشور هستند و مسئله ترامپیسم نیز مزید بر علت شده است که این موضوع، تدابیر خود را می ‌طلبد.»

او مقصود خود از «مسئله ترامپیسم» را روشن نکرد.

آقای ذوالفقاری روز ۱۳ دی‌ماه نیز از تهیه «اطلس امنیتی» برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ خبر داده و گفته بود که «تمهیدات» مربوط به امنیت انتخابات ۹۶ از پنج ماه قبل آغاز شده است.

وی پیش از برگزاری انتخابات مجلس دهم نیز از تهیه «اطلس امنیتی» این انتخابات خبر داده و اعلام کرده بود که چهار استان کشور که در برگیرنده ده حوزه انتخاباتی هستند، در وضعیت قرمز امنیتی دسته‌بندی شده‌اند.

معاون امنیتی وزیر کشور پیش از انتخابات مجلس دهم همچنین با اشاره به «رصد تهدیدهای احتمالی انتخابات» گفته بود که ستاد امنیت انتخابات کشور «تحرک گروهک‌ها»، «مواضع جریان‌های سیاسی کشور»، «کلیدواژه‌های رسانه‌های بیرونی» و «جهت‌گیری‌های فضای مجازی» را «رصد» می‌کند.

صفحه ویژه انتخابات ۹۶

خبرها و گزارش‌های مرتبط با انتخابات ۹۶ را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG