لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۲

محدودیت‌ بیشتر برای کاربران اینترنت در ایران: «از وی‌پی‌ان استفاده نکنید»


رئیس پلیس فتا، فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی ایران، اعلام کرده است که کسانی که او «دشمن» خطاب کرده «بسترهای وی‌پی‌ان» را در پروتکل‌هایی به صورت رمزنگاری از پشت فیلترینگ عبور داده و این وی‌پی‌ان‌ها را به صورت رایگان یا با قیمت پایین در اختیار کاربران اینترنت قرار می‌دهند.

وی‌پی‌ان یا شبکه خصوصی مجازی کاربردهای بسیاری دارد، اما یکی از کاربردهای اصلی آن در ایران استفاده به عنوان فیلترشکن است.

رئیس پلیس فتا به مردم ایران توصیه کرده است که از وی‌پی‌ان استفاده نکنند، چرا که اطلاعات کاربر رمزنگاری شده و روی سرور ارائه‌دهنده وی‌پی‌ان قرار می‌گیرد و صاحب سرور به‌راحتی می‌تواند از تمام اطلاعات کاربر استفاده کند.

در این باره هادی نیلی، روزنامه‌نگار، به رادیوفردا می‌گوید که گفته‌های رئیس پلیس فتا از نظر فنی درست است، اما در ایران دو دسته وی‌پی‌ان مورد استفاده قرار می‌گیرد: «یک دسته وی‌پی‌ان‌هایی هستند که از خارج از ایران سرویس می‌دهند و کمی گران‌تر هستند و تهیه آنها برای کاربران سخت‌تر است. یک دسته هم وی‌پی‌ان‌هایی هستند که در داخل ایران سرویس می‌دهند و به گستردگی تبلیغات می‌کنند و شماره‌ حساب‌های داخل ایران دارند. این دسته از وی‌پی‌ان‌ها اساسا در دو سه سال اخیر که فیلترینگ تشدید شده در موردشان تردیدهایی وجود دارد و خیلی جدی این تصور در موردشان وجود دارد که وابسته به نهادهای حکومتی هستند و به نحوی با بسیج یا سپاه درارتباط هستند.»

هادی نیلی در ادامه می‌افزاید: «بیشتر به نظر می‌رسد که رئیس پلیس فتا درمورد وی‌پی‌ان‌هایی که خارج از ایران هستند این هشدار را داده باشد، چون اگر منظور وی‌پی‌ان‌های داخل ایران بود که قبل از این که او هشدار دهد برخورد می‌شد. در عین حال مسئله این است که استفاده اصلی وی‌پی‌ان برای کاربران اینترنتی در دنیا، امن کردن تماس اینترنتی است، اما در ایران به خاطر فیلترینگ، وی‌پی‌ان ابزار دور زدن فیلترینگ شده است.»

رئیس پلیس فتا همچنین اعلام کرده است که در حال حاضر ۲۰ تا ۳۰ درصد کاربران اینترنت در ایران از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند واز مردم خواسته از وی‌پی‌ان‌های مجاز استفاده کنند.

هادی نیلی در پاسخ به این سوال که وی‌پی‌ان در ایران قانونی‌ است یا غیرقانونی و وی‌پی‌ان غیرمجاز چیست، می‌گوید: «در قانون جرایم رایانه‌ای تصریح شده که ارائه و تبلیغ و فروش ابزارهایی که راهی برای دور زدن فیلترینگ باشند، در داخل ایران برای کاربران ممنوع است. کسانی که در داخل ایران سرویس وی‌پی‌ان می‌دهند با این بهانه خدمات می‌دهند که این وی‌پی‌ان‌ها برای سرویس‌های بانکی و اطلاعات امن ارائه می‌شود. در واقعا تبلیغ آنها روی دور زدن فیلترینگ مانور نمی‌دهد. استفاده اصلی وی‌پی‌ان دور زدن فیلترینگ نیست، اما در ایران این استفاده را پیدا کرده و طبق قانون هم صریحا ارائه آن به منظور دور زدن فیلترینگ ممنوع است.»

پیشتر استفاده از وی‌پی‌ان در کافی‌نت‌ها ممنوع اعلام شده بود و مسئولان پلیس فتا از برخورد با کافی‌نت‌های ارائه‌دهنده وی‌پی‌ان خبر داده بودند. علاوه بر این اعلام شده بود کافی‌نت‌ها حق ندارند ابزار دسترسی به سایت‌های فیلترشده را در اختیار مردم قراردهند.

بحث اینترنت ملی و حلال هم از مدت‌ها پیش در ایران مطرح شده بود. هادی نیلی، روزنامه‌نگار، در پاسخ به این سوال که آیا ممنوعیت استفاده از وی‌پی‌ان مقدمه‌ای برای بسته شدن کامل آنها در ایران است یا نه، می‌گوید: «به نظر می‌رسد که این صحبت‌های رئیس پلیس فتا هشداری در این مورد باشد و کاربران می‌توانند منتظر باشند که محدودیت‌ها برای استفاده از وی‌پی‌ان بیشتر شود. در سه سال اخیر با محدود کردن دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت، به دفعات و در مقاطعی به طور کامل اینترنت از دسترسی عادی کاربران خارج شده و همین وی‌پی‌ان‌ها و حتی وی‌پی‌ان‌هایی که از خارج سرویس می‌گیرند، مسیرشان بسته شده، اما به خاطر این که نهادهای مخالفی مثل بانک‌ها و آژانس‌های هواپیمایی ناچارند برای امنیت شبکه‌شان و سرویس‌های فنی که وی‌پی‌ان به آنها می‌دهد، برای همین نتوانستند به طور درازمدت وی‌پی‌ان‌ها را در ایران ببندند. اما در مقاطعی تا یکی دو روز هم بسته بوده و کاربران نتوانستند از آن استفاده کنند. به ‌نظرم صحبت‌های رئیس پلیس فتا می‌تواند مقدمه‌ای برای محدود کردن بیشتر استفاده از این سرویس‌ها باشد.»

پلیس فتا، فضای تولید و تبادل اطلاعات، از سال ۸۹ در ایران شروع به کار کرد. هدف از تاسیس این نهاد مبارزه با جاسوسی، خرابکاری و نقض حریم خصوصی کاربران اینترنت اعلام شده است.

بحث مبارزه با جرایم اینترنتی به طور ویژه از پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ قوت گرفت.
XS
SM
MD
LG