لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۱

مقام سپاه مطهری را به «بازی برای دشمن» و «فضاسازی رسانه‌ای» متهم کرد


رسول سنایی راد
رسول سنایی راد

در واکنشی دیگر به سخنان علی مطهری، نایب رئیس مجلس، درباره تلاش عده‌ای در حکومت برای «اجرا نشدن برجام از طریق موشک‌پرانی»، معاون سیاسی سپاه پاسداران این سخنان را «مغایر با امنیت ملی»، «خارج از شئونات نمایندگی»، «بازی کردن در میدان دشمن» و «فضاسازی رسانه‌ای برای سوءاستفاده احتمالی دشمنان» خواند.

رسول سنایی راد، معاون سپاه، روز چهارشنبه، ۲۹ دی‌ماه، در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت که «تقویم مانورهای موشکی هیچ ربطی به مسائل سیاسی ندارد» و به گفته تیم مذاکره اتمی ایران برنامه موشکی جمهوری اسلامی ارتباطی با توافق اتمی وین ندارد.

وی اضافه کرد: «نداشتن دانش و عمق کافی درباره مسائل امنیتی و سیاسی گاهی سبب می‌شود برخی افراد در میدان دشمن بازی کنند.»

آقای سنایی راد تاکید کرد: «طرح موضوعاتی از زبان برخی ساده‌اندیشان نوعی فضاسازی رسانه‌ای برای سوءاستفاده احتمالی دشمنان در آینده می‌تواند باشد و چنین مواضع سخیفی اگر از روی خیانت نباشد، از روی ساده‌اندیشی و ندیدن عمق مسائل امنیتی و سیاسی است.»

وی همچنین این سخنان را «در مغایرت آشکار با امنیت ملی و همسویی ناخواسته و ناآگاهانه با دشمن در سناریوی فرسایش قدرت ملی» خواند و از رئیس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواست که بیان این نوع نظرات را «متوقف» کنند.

آقای سنایی راد تاکید کرد که این سخنان «سیاسی، انتخاباتی» است و با هدف «توجیه ناکامی‌های» توافق اتمی وین بیان می‌شود.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، نیز روز دوشنبه، ۲۷ دی، گفته‌های علی مطهری را «موهن»، «نسنجیده» و «پژواک صدای دشمنان» خوانده بود.

علی مطهری روز ۲۵ دی در مصاحبه با سایت «عصر ایران» گفته بود که «تندروی‌هایی» چون «تلاش برای اجرا نشدن برجام از طریق موشک‌پرانی»، «تحریک دشمن برای وضع تحریم‌های اقتصادی»، «ایجاد بهانه‌های حقوق بشری برای دشمن» و «هر معترضی را فتنه‌گر خواندن» به جمهوری اسلامی «ضربه زده است».

در توضیح نقطه نظر خود، آقای مطهری روز چهارشنبه اعلام کرد که سخنانش به معنی انکار ضرورت تقویت صنایع موشکی ایران نبوده، «اما مهم قدرت‌نمایی به‌موقع» است.

وی اضافه کرد: «اگر در حال عبور از گردنه سخت ماه‌های اول اجرای برجام هستیم، این قدرت‌نمایی را با آن جمله منقوش روی موشک به بعد موکول کنیم، همچنان که در سال‌های گذشته بهتر بود مسئله هولوکاست که معتقدیم با هدف اشغال فلسطین بزرگنمایی شدهبه شکل دیگری و در جای خود مطرح می‌شد.»

علی مطهری همچنین با اشاره به این که پیامبر اسلام «هیچ گاه دشمن شکست‌خورده را تحقیر نکرد» از نمایش فیلم ملوانان آمریکایی در تلویزیون ایران در حالی که «خود را باخته بودند» انتقاد کرد.

وی اضافه کرد: «ما در برخورد با دشمنان انقلاب اسلامی که در راس آنها آمریکا و اسرائیل هستند باید زمان‌شناس بوده، محاسبه و تدبیر داشته باشیم و مروت و جوانمردی را رعایت کنیم.»

نیروی دریایی سپاه ۲۲ دی سال گذشته ده ملوان نیروی دریایی آمریکا را در مسیر میان کویت و بحرین در آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس بازداشت کرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از نیروهای دستگیرکننده این ملوانان تقدیر کرده و این اقدام را «به‌موقع» خواند.

انتقاد علنی مقامات دولت و مجلس از برنامه‌های موشکی ایران کم‌سابقه است.

در فروردین‌ماه نیز توئیتی منسوب به اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین زمینه خبرساز شد.

در این توئیت که پس از یک سری آزمایش‌ موشکی ایران منتشر شد، نوشته شده بود که «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست، نه موشک‌ها».

این توئیت با انتقاد صریح رهبر جمهوری اسلامی مواجه شد و وی روز ۱۱ فروردین گفت که این سخنان «اگر از روی ناآگاهی گفته شود که ناآگاهی است؛ اما اگر از روی آگاهی باشد خیانت است».

پس از این سخنان، اکبر هاشمی رفسنجانی جمله منسوب به خود را از «اساس خلاف واقع» خواند و گفت که اظهارنظر وی مربوط به هفت سال پیش بوده است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ضمن تأیید برجام از ایران می‌خواهد که «تا هشت سال پس از نخستین روز اجرای برجام از هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، و از جمله به کارگیری فناوری مربوط به این موشک‌ها، اجتناب کند».

با این حال این قطعنامه آزمایش‌های موشکی ایران را قدغن نکرده است و اقدامات تنبیهی نیز در نظر نگرفته است.

بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، پیشتر در گزارشی به اعضای شورای امنیت سازمان ملل، خواسته بود که این شورا از ایران بخواهد تا از آزمایش موشک‌های بالیستیک خودداری کند چرا که به اعتقاد او چنین آزمایش‌هایی ظرفیت افزایش تنش در منطقه را دارد.

ایران اما می‌گوید که آزمایش‌های موشکی‌اش ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیست.

مجلس ایران نیز روز ۲۰ دی ضمن بررسی برنامه ششم توسعه، طرح‌هایی را تصویب کرد که در صورت تأیید از سوی شورای نگهبان، دولت موظف خواهد شد در زمینه «توسعه و افزایش توان تولیدی موشکی» اقدام کند.

برخی مقامات جمهوری اسلامی از جمله محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، هدف از برنامه موشکی ایران را «بازدارندگی» اعلام کرده و گفته‌اند که «هر چه بُرد موشک‌های ما بیشتر شود، احتمال جنگ کمتر می‌شود».

با این حال امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، روز ششم مهر گفته بود که هدف جمهوری اسلامی از تولید موشک، هدف قرار دادن اسرائیل است و به همین دلیل نیازی به موشک‌های با بُرد بیش از دو هزار کیلومتر ندارد.

XS
SM
MD
LG