لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

مقام عالی سپاه جنبش حماس را به سازش با اسرائیل متهم کرد


خسرو عروج
خسرو عروج

یک فرمانده ارشد در سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و مشاور عالی فرمانده این نیرو از جنبش فلسطینی حماس علنا انتقاد کرده و رهبران این جنبش را متهم کرد که در پی سازش و توافق با اسرائیل هستند.

خسرو عروج، مشاور عالی محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران، این سخنان را در مصاحبه با خبرگزاری مهر بیان کرد که روز شنبه، ۱۹ تیرماه، منتشر شد.

آقای عروج در این مصاحبه گفت: «ما فکر می‌کردیم که حماس پرچم مبارزه را بلند کرده تا اسرائیل را از بین ببرد، اما حالا می‌بینیم حرف‌های دیگری می‌زنند.»

او افزود: «الان تقریباً حماس، این شناخته‌شده‌ترین گروهی که مبارز فلسطینی بود، در ترکیه به مذاکره با اسرائیل نشسته است و می‌خواهد با آن پیمان‌های متعدد ببندد.»

به گفته مشاور ارشد فرمانده سپاه پاسداران، «حماس و فتح در جلساتی می‌نشینند و با آنهایی که ارتش های اسلامی بدلی را پشتیبانی کرده، مثل ترکیه و عربستان، مذاکره می‌کنند؛ این کشورها در تمام سطوح با اسرائیل همکاری می‌کنند».

اشاره این فرمانده ارشد سپاهی به احتمال زیاد به گزارش‌هایی است که رسانه های اسرائیلی در روزهای گذشته منتشر کرده‌اند.

در این گزارش‌ها اشاره شده بود که بعد از آشتی دو هفته پیش اسرائیل و ترکیه، دولت آنکارا در حال میانجی‌گری میان حماس و اسرائیل، از جمله برای بازگرداندن جسد دو سرباز و دو شهروند زنده عرب و اتیوپیایی اسرائیلی اسیر در دست حماس در غزه است.

اسماعیل هنیه، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس، در غزه روز چهارشنبه در خطبه‌های نماز عید فطر گفته بود که حماس در فکر جنگ جدید با اسرائیل نیست، بلکه معامله تازه‌ای با اسرائیل را می‌طلبد؛ ولی برای آن شروطی دارد.

به گفته آقای هنیه، برای انجام معامله جدید حماس با اسرائیل، ابتدا اسرائیل باید همه زندانیان امنیتی را که در معامله سال ۲۰۱۱ بر سر آزادی گیلعاد شلیط آزاد شده ولی دوباره زندانی شدند، رها کند.

خسرو عروج، مشاور فرمانده سپاه پاسداران، در مصاحبه با خبرگزاری مهر همچنین گفت: «اسرائیل برای این تاسیس شده است تا همیشه در پشت جهان اسلام یک خنجر وجود داشته باشد؛ به همین دلیل امام (آیت‌الله خمینی) از روزهای نخست نسبت به این موضوع (تاسیس اسرائیل) حساس بودند؛ اسرائیل همچنان خنجری در ستون فقرات جهان اسلام است.»

سرتیپ سپاهی خسرو عروج این را نیز گفت: «در جامعه جهانی یک جا وجود دارد که وصله ناچسب است، و آن ایران و تفکرات قدسی امام است و ایشان می فرمایند نابودی اسرائیل را در دستور کار داشته باشید و این غده سرطانی باید از بین برود؛ و غیر از اسرائیل، عربستان، ترکیه، قطر، اردن و سرمداران یمن و مصر نیز اولاد نامشروع جامعه جهانی هستند... شیطان بزرگ، آمریکا، می خواهد عربستان، ترکیه و مصر را هم متصل کند...».

مناسبات مستحکم میان حماس و جمهوری اسلامی اندکی بعد از آغاز جنگ داخلی سوریه به تیرگی گرایید؛ حماس که از بستر اخوان المسلمین برخاسته از برخی از گروه‌های معارض در سوریه حمایت و حکومت بشار اسد را نکوهش کرد.

با این حال در یک سال گذشته حماس و ایران به تلاش‌هایی برای احیای روابط پیشین دست زدند، هرچند که گزارش هایی که در مورد سفر هیئت ارشد حماس به ایران مطرح می شد، عملی نشد و تنها چهره هایی میان‌پایه از حماس به مناسبت هایی مانند مرگ مادر سردار قاسم سلیمانی فرمانده شاخه قدس سپاه به ایران رفتند.

این‌ها در حالی است که حماس در دوره سردی مناسباتش با ایران، به قطر، عربستان و ترکیه بسیار نزدیک شد.

مقامات اسرائیل پیشتر گفته بودند که یکی از شرط های اخیر اسرائیل برای آشتی اخیر با حماس این بود که سران حماس از ترکیه علیه اسرائیل اقدام نکنند و مسئول ارشد حماس در ترکیه صالح العروری نیز عملاً از ترکیه رانده شده است.

ایران در دوره اخیر چند بار رمضان عبدالله شلح دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین را به تهران دعوت کرد که شلح با آیت الله علی خامنه ای نیز دیدار کرد.

حماس هشت روز پیش در آخرین جمعه ماه رمضان از برگزاری مراسم روز قدس در غزه خودداری کرد و در برابر، جهاد اسلامی فلسطین شماری از طرفداران خود را به راهپیمایی دعوت کرد.

XS
SM
MD
LG