لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۰

فدوی: در صورت نیاز ضربات جبران‌ناپذیری به عربستان وارد می‌کنیم


علی فدوی
علی فدوی

به گفته علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه، عربستان و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس «تهدیدی» برای ایران نیستند و تهران در صورت نیاز می‌تواند به عربستان ضربات «جبران‌ناپذیری» وارد کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای فدوی روز شنبه، ۲۶ تیر، همچنین در همایش «بازاندیشی مفاهیم جنگ‌های آینده» از آمریکا به عنوان «اصلی‌ترین دشمن» جمهوری اسلامی نام برد.

وی افزود: «هیچ یک از کشورهای حاشیه خلیج فارس و یا شورای همکاری خلیج فارس، از هیچ یک از پارامترهای تهدید ایران برخوردار نیستند و خودشان هم این را می‌دانند.»

این فرمانده نظامی همچنین تلاش‌ برای معرفی عربستان سعودی به عنوان «دشمن» را یکی از مصادیق «نفوذ» در جمهوری اسلامی توصیف کرد.

آن‌ طور که فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: «عوض کردن جای این دو دشمن [عربستان و آمریکا] برنامه‌ریزی شده است و آمریکا، اسرائیل و سعودی‌ها دنبال این موضوع هستند.»

وی در عین حال تاکید کرد: «تهدید اصلی از سوی آمریکایی‌ها است و اگر تهدید دیگری وجود داشته باشد، زیرمجموعه این تهدید است، لذا منشاء تهدید آمریکایی‌ها هستند.»

روابط سیاسی ایران و عربستان در سال‌های اخیر تیره شده و حملات و تهدید‌های متقابل مقام‌های این دو کشور٬ جای مذاکره و گفت‌و‌گو را گرفته است.

در همین حال جریان‌ محافظه‌کار تندرو در ایران به دولت حسن روحانی به خاطر «مماشات» با عربستان سعودی اعتراض دارد و از دولت وی می‌خواهد موضع‌گیری «تند و شدید‌تری» در قبال سیاست‌های منطقه‌ای ریاض اتخاذ کند.

در این میان فرماندهان سپاه از جمله افرادی هستند که پس از درگذشت ملک عبدالله و به قدرت رسیدن ملک سلمان در عربستان و تشدید تنش‌ میان تهران و ریاض٬ اظهارات و سخنرانی‌های تندی علیه این کشور می‌کنند.

ریاض و تهران به طور متقابل یکدیگر را به تلاش برای ایجاد ناامنی در شهر‌های خود و دخالت در امور سوریه٬ عراق و یمن متهم می‌کنند.

در تازه‌ترین تنش‌ لفظی میان این دو، ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی، در نشست گروه مجاهدین خلق در پاریس اعلام کرد که خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی است.

روز ۲۰ تیرماه رمضان شریف٬ سخنگوی سپاه، در واکنش به این اظهارات٬ عربستان سعودی را متهم کرد که «تحت منویات و راهبردهای» آمریکا و اسرائیل از گروه‌های مجاهدین خلق، داعش، القاعده و طالبان «حمایت مالی گسترده» می‌کند.

وب‌سایت وزارت خارجه ایران نیز به نقل از «یک منبع آگاه» در این وزارتخانه که نام او ذکر نشده، حضور ترکی الفیصل در نشست سازمان مجاهدین خلق را «وقاحت و بلاهت سیاسی» خواند.

XS
SM
MD
LG