لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۵

تجمع کشاورزان اصفهان در اعتراض به «باز نشدن آب زاینده‌رود»


گروهی از کشاورزان شهر اصفهان در اعتراض به جاری نشدن آب رودخانه زاینده‌رود، علی‌رغم وعده مسئولان٬ مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این کشاورزان روز سه‌شنبه، ۱۰ فروردین‌ماه، با حضور مقابل فرمانداری خواستار بازگشایی آب رودخانه زاینده‌رود به منظور آغاز کشت بهاره شدند.

پیش از این قرار بود «آب سوم» کشت بهاره کشاورزان اصفهانی از ۱۰ فروردین باز شود٬ اما به دلیل آن چه مشکل در «ذخیره آبی» اعلام شد این اقدام هنوز صورت نگرفته است.

کشاورزان اصفهان که در حال حاضر در زمین‌های اطراف اصفهان کشت کرده‌اند، نگران این موضوع هستند.

در همین زمینه اسفندیار امینی، رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان، اعلام کرد که کشاورزان به عدم اجرای مصوبات شورای عالی آب برای ساماندهی رودخانه زاینده‌رود اعتراض دارند.

آقای امینی از توسعه کشاورزی و صنایع در اصفهان و چهارمحال و بختیاری و بی‌اعتنایی به ابلاغ وزارت نیرو و شورای عالی امنیت ملی برای ساماندهی زاینده‌رود به عنوان دیگر عوامل اعتراض کشاورزان نام برده است.

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان اضافه کرد: «در حال حاضر هنوز مشخص نیست که چرا آب باز نمی‌شود و در صورتی که آب به سرعت باز نشود، کشاورزان ضررهای جبران‌ناپذیری خواهند دید.»

شهر اصفهان از جمله شهر‌های ایران است که سال‌هاست با کم‌آبی و خشک‌سالی دست و پنجه نرم می‌کند و همین مسئله نیز باعث خشک شدن زاینده‌رود در اغلب روز‌های سال شده است.

در حال حاضر ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستای استان اصفهان از سامانه آبی زاینده‌رود مشروب می‌شوند و تلاش‌های بسیاری برای احیای این رودخانه صورت گرفته که تاکنون چندان نتیجه‌بخش نبوده است.

کم‌آبی و خشکسالی در استان اصفهان علاوه بر نابودی رودخانه‌ها و نهر‌های سنتی این استان٬ کشاورزی و زیست روزمره مردم آن را تهدید می‌کند.

دامنه تهدید این خشکسالی تا جایی پیش رفته که برخی سیاست‌های مسئولان محلی در سال ۱۳۹۱ به منظور مدیریت آب٬ منجر به اعتراض کشاورزان و بروز درگیری‌های گسترده در آن سال شد.

XS
SM
MD
LG