لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

ایپک خبر عدم حمایت از تحریم تازه ایران را تکذیب کرد


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در مقر ایپک در واشینگتن
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در مقر ایپک در واشینگتن
تنها یک روز پس از انتشار خبری مبنی بر مخالفت «ایپک»، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، با طرح تحریم‌های تازه علیه ایران، رئیس این لابی قدرتمند اسرائیل در آمریکا در نامه‌ای این خبر را ناشی از سوء برداشت خواند.

رئیس این گروه بانفوذ در نامه‌ای که نسخه‌ای از آن روز جمعه، ۱۸ بهمن، در وب‌سایت «بازفید» منتشر شده اعلام کرده است که حمایت خود را از تداوم تلاش‌ برای برقراری تحریم بیشتر علیه ایران متوقف نکرده است.

مایکل کاسن، رئیس «ایپک»، در این نامه نوشته است که «سوء برداشت رسانه‌ها» از موضع این نهاد که گویا در مقطع کنونی از افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی حمایت نمی‌کند «نادرست» است.

آقای کاسن در این نامه همچنین به اعضای این نهاد «اطمینان خاطر» داده است که حمایت از طرح کنگره آمریکا برای افزایش تحریم‌های ایران به قوت خود باقی است.

مجله پولیتیکو روز پنج‌شنبه، ۱۷ بهمن‌ماه، از قول چند تن که در دیدار بیل کلینتون، رئیس ‌جمهوری پیشین آمریکا، با سناتورهای آمریکا حضور داشتند گفت که این چهره سیاسی و نیز ایپک، لابی قدرتمند یهودیان، با تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در شرایط فعلی مخالفند.

این خبر پس از نشستی منتشر شد که در همین روز پنج‌شنبه میان سناتور رابرت منندز، رئیس کمیته مناسبات خارجی مجلس سنای آمریکا، با مسئولان ارشد «ایپک» برگزار شد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، صراحتا از کنگره این کشور خواسته است در مقطع کنونی از تحریم بیشتر ایران خودداری کنند و همچنین دست‌کم دو بار تهدید کرده است که حتی اگر این طرح به مصوبه مبدل شود آن را «وتو» خواهد کرد.

آقای منندز طراح لایحه‌ای است که به موجب آن اگر ایران به توافق موقت ژنو پای‌بند نماند، دولت آمریکا بلافاصله تحریم‌ها علیه تهران را افزایش خواهد داد.

این لایحه تاکنون به امضای ۵۹ عضو از مجموع صد عضو مجلس سنای آمریکا رسیده است. پیشتر ۲۶ سناتور آمریکایی این طرح را امضا کرده بودند.

مایکل کاسن در نامه خود که از ادامه تلاش‌های سناتور رابرت منندز و سناتور رابرت کرک که او نیز همچنان از حامیان طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران است قدردانی کرده و سخنرانی روز پنج‌شنبه سناتور منندز را ستایش کرده است.

رئیس «ایپک» در نامه خود همچنین آورده است که «به همکاری نزدیک با دوستان، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و سنا ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم هر اقدام لازم برای جلوگیری از نظامی شدن توانایی اتمی ایران به عمل می‌آید».

«ایپک» که در سال‌های اخیر به عنوان یکی از بازوان موثر فشار برای پیشبرد اهداف دولت نتانیاهو در صحنه سیاسی آمریکا عمل کرده سه هفته دیگر همایش سالانه خود را در واشینگتن برگزار می‌کند.
XS
SM
MD
LG