لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

نتانیاهو: در سازمان ملل، حقایق را درباره ایران خواهم گفت


در حالی که اجلاس سران جنبش عدم تعهد با میزبانی ایران به روز پایانی خود رسیده است، نخست وزیر اسرائیل با ابراز خشم از حضور نمایندگان ۱۲۰ کشور جهان در این نشست اعلام کرد که شخصاً در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می‌کند تا حقایق را درباره ایران برملا کند.

او همچنین ضمن اشاره به این که در مجمع عمومی سازمان ملل پاسخ لازم را به ایران خواهد داد حضور نمایندگان جهان در اجلاس تهران را «لکه ننگ» بر «پیشانی جامعه جهانی» نامید.

در حالی که روز پنج‌شنبه، نهم شهریور، اجلاس سران عدم تعهد در تهران با حضور آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد گشایش می‌یافت، آقای نتانیاهو اظهار داشت که حضور شماری از روسای جمهوری، نخست وزیران و سایر نمایندگان کشورهای جنبش عدم تعهد در این اجلاس برای وی «غیر قابل باور» است.

به گزارش رادیوی اسرائیل، آقای نتانیاهو گفت: «آنها به تهران رفته‌اند، جایی که گستاخانه هولوکاست را انکار می‌کنند و برای رسیدن به بمب اتمی به پیش می‌تازند، جایی که برای موجودیت اسرائیل خط و نشان می‌کشند و اسرائیل را به نابودی از نقشه جغرافیا تهدید می‌کنند.»

نخست وزیر اسرائیل افزود که ماه آینده به نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک می‌رود تا «همه حقیقت را درباره رژیم ایران با صدای بلند بیان کند».

به گفته آقای نتانیاهو، «نمایندگان عدم تعهد در تهران افتراهایی را که سران ایران علیه کشور اسرائیل مطرح کردند، شنیدند و سکوت کردند؛ این سکوت باید پایان یابد. لذا با رفتن به مجمع عمومی با صدای رسا و بلند، ماهیت این رژیم تروریستی را برملا خواهم کرد، رژیمی که بزرگ‌ترین تهدید برای صلح جهان است».

نخست وزیر اسرائیل دو هفته پیش به‌ بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، تلفن کرده و از او خواسته بود که از سفر به ایران خودداری کند: «تهران جای شما نیست».

دفتر نخست وزیری اسرائیل در اقدامی که موجب ناخشنودی دبیرکل سازمان ملل شده بود، بلافاصله پس از این مکالمه تلفنی، این خبر را نیز یک‌جانبه در اختیار رسانه‌های جهانی قرار داد.

پس از افشای این مکالمه و در حالی که در آیین‌ «روز قدس» در ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد اظهارات تند ضد اسرائیلی بیان کرده و از «نابودی قریب‌الوقوع اسرائیل» سخن گفتند، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای این اظهارات را به‌شدت نکوهش و ابراز نگرانی کرد که این گونه سخنان تحریک‌آمیز تنش سیاسی جاری میان اسرائیل و ایران را به جنگی واقعی مبدل کند.

در همین حال، دبیرکل سازمان ملل در دیدارهای جداگانه روز چهارشنبه خود با آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد و هم در سخنرانی پنج‌شنبه در اجلاس عدم تعهد در تهران، تأکید کرد که رفتار و سیاست‌ها و اظهارات سران ایران در تهدید اسرائیل به نابودی و نیز انکار هولوکاست، مذموم و قابل نکوهش است.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران روز پنج‌شنبه در حضور ‌بان گی مون و سایر میهمانان اجلاس گفت که «پس از شصت و پنج سال، جنایات گرگ‌های درندهٔ صهیونیستی با باقی ماندن در سرزمین‌های اشغالی ادامه دارد».

اشاره آیت‌الله خامنه‌ای به شصت و پنج سال، سپری شدن این سال‌ها از استقلال اسرائیل بر اساس قطعنامه سازمان ملل متحد بود.

‌بان گی مون که آشکارا با دقت بسیار به این سخنان رهبر ایران گوش می‌داد و پس از وی سخنرانی کرد، گفت: «بیان اظهارات نژادپرستانه علیه اسرائیل نه تنها اشتباه است، بلکه اصل اساسی را که همه ما به حمایت از آن متعهد هستیم تضعیف می‌کند.»

از سوی دیگر آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، نیز روز پنج‌شنبه در تل‌آویو گفت که حضور دبیرکل و نمایندگان ۱۲۰ کشور در اجلاس تهران نشان می‌دهد که برای جامعه جهانی موجودیت اسرائیل اهمیتی ندارد.

آویگدور لیبرمن اجلاس تهران را «نمایشی ابلهانه» نامید که به توصیف وی تنها در تاریخ معاصر، شبیه آن در دهه سی میلادی قرن بیستم، در زمان شکل‌گیری و تقویت نازی‌ها در آلمان، به وقوع پیوسته است.
XS
SM
MD
LG