لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

«دستور ویژه» معاون روحانی برای رسیدگی به زمین‌خواری در گردنه حیران


دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ایران روز پنج‌شنبه، ۱۲ شهریور، با تاکید بر این که «تخلفات گسترده» در منطقه گردنه حیران رخ داده از «دستور ویژه» معاون حسن روحانی به پنج مقام دولتی برای رسیدگی به زمین‌خواری در این منطقه خبر داد.

به گفته کاظم پالیزدار، دبیر این ستاد، ساخت‌وساز در منطقه مذکور «متوقف شده» و در دو سال گذشته نیز «هیچ مجوز جدیدی» برای ساخت‌وساز در منطقه حیران «صادر نشده» است.

خبرگزاری فارس به نقل از آقای پالیزدار می‌گوید که اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، به سه وزیر راه، کشور و کشاورزی و همین طور رییس بنیاد مسکن و استاندار گیلان «دستور ویژه» داده است تا به تخلف زمین‌خواری رسیدگی کنند.

پرونده زمین‌خواری در گردنه حیران پس از آن مطرح شد که صفر نعیمی رز، نماینده آستارا، و کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل در مجلس، یکدیگر را به زمین‌خواری در این منطقه متهم کردند.

صفر نعیمی رز روز ۲۲ مرداد در یک برنامه تلویزیونی «خواهر، برادر و حسابدار» کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل، را به نقش داشتن در زمین‌خواری در گردنه حیران متهم کرد.

پس از آن آقای پیرموذن ضمن تکذیب این اتهام اعلام کرد که نام ۶۵ زمین‌خوار از جمله «بستگان نزدیک» نماینده آستارا را به ریاست جمهوری ارائه کرده است.

حال در ادامه این جنجال، دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با تاکید بر توقف ساخت‌وساز در گردنه حیران اعلام کرده است که سازمان بازرسی کل کشور نیز در همین ارتباط یک «تیم بازرسی» در استان گیلان مستقر کرده است.

پیشتر نیز روز ۲۳ مردادماه کمال پیرموذن، نماینده اردبیل، خبر داده بود که معاون رییس جمهوری یک «بازرس ویژه» را برای رسیدگی به زمین‌خواری در حیران مامور کرده است.

پس از نشست ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در روز ۱۸ مردادماه، که در آن پرونده یک زمین‌خواری «میلیاردی» در گردنه حیران مطرح شد، عزت‌الله یوسفیان‌ ملا، عضو ناظر مجلس در این ستاد، گفت: «در این پرونده نام برخی از نمایندگان قبلی و همچنین مقامات ارشد دولتی دیده می‌شود که این جای تاسف دارد؛ در زمین‌خواری گردنه حیران، ابتدا اراضی ملی تصرف شده و سپس ساخت‌وسازهای میلیاردی در آن انجام شده است».

«حیران» نام روستایی ییلاقی در شهرستان آستارا واقع در استان گیلان است. این روستا در فاصله ۳۰ کلیومتری آستارا قرار دارد.

حیران از سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تشکیل شده و گردنه آن از مهم‌‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا است که در مسیر راه ارتباطی آستارا- اردبیل قرار دارد.

XS
SM
MD
LG