لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

تذکر رئیس قوه قضاییه به مذاکره‌کنندگان: جزئیات توافق شفاف نگاشته شود


رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه از تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران خواست که جزئیات توافق با کشورهای گروه ۵+۱ «شفاف» نگاشته شود تا ایراداتی که، به گفته او، می‌تواند «موجب سوءاستفاده بیگانگان» ‌شود در آن راه نیابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، روز چهارشنبه، ۱۹ فروردین، گفت: «تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کار بسیار دشواری پیشِ‌ رو داشت و باید از روند طی‌شده حمایت و تقدیر و تشکر کنیم تا تیم مذاکره‌کننده بتواند در ماه‌های حساس و سرنوشت‌ساز پیشِ ‌رو مسئله هسته‌ای را به سرانجام صحیح برساند.»

وی در عین حال افزود که «این حمایت‌ها منافاتی با تلاش برای زدودن ابهامات موجود ندارد».

رئیس قوه قضائیه گفت: «تیم مذاکره‌کننده... در نگارش تفاهم‌ نامه هسته‌ای نیز با بهره‌ گیری از دقت و توان خود تلاش کنند تا تفاهم‌‌نامه به‌ طور کاملاً شفاف نگاشته شود و ابهامات و ایرادات بیانیه که موجب مشکلات و سوءاستفاده بیگانگان می‌شود، در آن راه نیابد.»

در حالی که علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه، روز دوشنبه گذشته تفاهم اتمی لوزان را «نشانه خوبی در مورد حل مسئله هسته‌ای» ایران دانست، در‌‌ همان روز محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس، تذکری به مذاکره‌کنندگان ایرانی داد که یادآور اظهار نظر تازه رئیس قوه قضاییه است.

آقای باهنر از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران خواست که «از واژه‌ها و تعابیری که امکان تفسیر و تأویل وجود دارد، در متون مورد توافق استفاده نشود».

در همین حال در روزهای گذشته نیز شماری از نمایندگان اصولگرای مجلس از «ابهام»‌ها در بیانیه تفاهم لوزان انتقاد کرده‌اند.

زمان برداشته شدن تحریم‌های ایران، نحوه فعالیت سایت فردو و مدت زمان تعلیق غنی‌سازی در تاسیسات اتمی ایران از جمله مواردی است که مخالفان ایرانی تفاهم لوزان به عنوان «ابهام»‌های این تفاهم نام می‌برند.

برخی از این منتقدان از جمله تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس اعلام کرده‌اند که متن‌های اعلام شده از سوی ایران و آمریکا درباره این توافق متفاوت بوده و خواستار ارائه متن این توافق از سوی وزارت امور خارجه ایران شده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در روزهای گذشته با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و همچنین جلسه غیرعلنی مجلس درباره تفاهم لوزان به نمایندگان مجلس توضیح داد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز خبر داده است که «فکت‌شیت [برگه جزئیات تفاهم] ایران» با گروه ۵+۱ در لوزان تهیه شده و در صورت «صلاحدید» محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، منتشر خواهد شد.

در همین حال بر اساس گزارش‌ها مقام‌های اسرائیلی نیز فهرستی از مواردی تهیه کرده‌اند که از نظر آنها «کاستی‌های موجود» در چارچوب توافق اخیر هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی را نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG