لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

کمالوندی: تعهدات آمریکا برای خرید آب سنگین در حال عملی شدن است


بهروز کمالوندی
بهروز کمالوندی

سه روز پس از تاکید دوباره رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر توقف موقتی فروش آب سنگین به آمریکا، سخنگوی این سازمان اعلام کرد که «چند تعهد» ایالات متحده برای خرید آب سنگین که ایران از آمریکا خواسته است «در حال محقق شدن» و «عملی شدن» است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، روز جمعه، ۱۴ خرداد، گفت: «چند تعهد درباره فروش آب سنگین از آمریکایی‌ها خواسته‌ایم که خوشبختانه در حال محقق شدن است و در مرحله عملی شدن آن هستیم.»

وی اضافه کرد: «کشوری که قصد تعطیل کردن کارخانجات آب سنگین ایران را داشت، امروز مسئولیت خرید آن را بر عهده می‌گیرد و این موضوع از لحاظ سیاسی، فنی، حقوقی و بین‌المللی حائز اهمیت است و نباید آن را دست کم گرفت.»

آقای کمالوندی همچنین بدون اشاره به جزئیات از مذاکره ایران با سایر کشورها برای فروش آب سنگین خبر داده و گفت که «زمینه خوبی در این باره فراهم شده است».

وی اضافه کرد: «البته شنیده‌ایم که برخی کشورها نسبت به خرید آب سنگین از ایران تردید دارند؛ اما زمانی که آمریکا به تعهدات خود در خرید آب سنگین عمل کند تردید سایر کشورها هم از بین می‌رود.»

گفته‌های آقای کمالوندی در حالی بیان شده است که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز دوشنبه، ۱۱ خرداد، اعلام کرده بود که تا روشن شدن مسئله مصادره اموال ایران در آمریکا، دیگر مازاد آب سنگین به این کشور فروخته نخواهد شد.

از سوی دیگر مجلس نمایندگان آمریکا به لایحه‌ای رای داده که دولت ایالات متحده را از خرید آب سنگین از ایران منع می‌کند. این لایحه برای اجرایی شدن باید در سنای آمریکا نیز به تصویب برسد.

سنای آمریکا دو هفته پیش به لایحه مشابهی رای منفی داده بود که خرید آب سنگین از ایران را ممنوع می‌کرد.

بر اساس توافق اتمی وین ایران موظف است تا مازاد آب سنگین تولیدی خود را در بازارهای بین‌المللی عرضه کند.

به گفته‌ عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و از اعضای ارشد تیم هسته‌ای، ایران به موجب برجام تعهدی برای فروش آب سنگین خود ندارد و تنها باید آن را در بازار برای فروش بگذارد و اگر مشتری برای آن پیدا نشد، تخطی از ایران سر نزده است.

آقای عراقچی در ابتدای اردیبهشت‌ماه و پس از برگزاری کمیسیون مشترک ایران و گروه ۱+۵ در شهر وین اعلام کرده بود که میان ایران و آمریکا قراردادی برای فروش ۳۲ تن آب سنگین امضا شده است، خبری که از سوی طرف آمریکایی نیز تایید شد.

XS
SM
MD
LG