لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

توفان شن و ریزگرد ده‌ها نفر را در استان کرمان روانه بیمارستان کرد


فرماندار شهرستان ریگان در استان کرمان روز پنج‌شنبه، ۲۸ آبان، خبر داد که توفان «شدید» شن به همراه ریزگرد از دو شب گذشته بیش از ۲۳۰ نفر را راهی مراکز درمانی این شهر کرده و میزان شن روان به حدی بوده که عده‌ای در خانه خود «محبوس شده‌اند».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، امین باقری، فرماندار شهرستان، گفت که ریزگرد‌ها وضعیت شهرستان ریگان را «بحرانی» و مردم را «خانه‌نشین» کرده است.

به گفته آقای باقری، روز چهارشنبه و پس از ورود شن‌های روان به ساختمان‌های این شهرستان، تعدادی از افراد در خانه‌های خود «محبوس» شده‌اند.

وی همچنین خبر داد که توفان شن نخل‌های این شهرستان را «مدفون» کرده و باعث ریزش محصولات مزارع و باغ‌ها شده است.

فرماندار شهرستان ریگان روز چهارشنبه نیز خبر داده بود که غلظت ریزگرد‌ها منجر به خارج شدن یک دستگاه موتورسیکلت از جاده و مجروح شدن سه نفر و همچنین تصادف یک خودروی سواری با یک عابر پیاده شده است.

به گفته آقای باقری، مصدومان این حوادث در بیمارستان بستری شده‌اند.

فرماندار شهرستان ریگان روز یک‌شنبه، ۲۶ مهر، نیز خبر داده بود که به دلیل افزایش غلظت ریزگرد‌ها، بیش از ۷۰ نفر به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

به گفته آقای باقری، توفان شن در روزهای گذشته هجدمین توفان ریزگردا در این شهرستان بوده که تاکنون بیش از ۸۳۰ نفر را راهی مراکز درمانی کرده است.

پیش از این خبرگزاری ایرنا خبر داده بود که ده شهرستان در استان کرمان تحت تاثیر ریزگرد‌ها هستند.

در همین حال محمد اقبالی‌زاده، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان فهرج در استان کرمان، روز چهارشنبه خبر داده بود کهبخشی از جاده فهرج - زاهدان در پی وقوع توفان شن در این منطقه بسته شده است.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، روز پنج‌شنبه ۱۶ مهر، در سفر به کرمان موضوع احیای تالاب جازموریان و مقابله با ریزگرد‌ها در این استان را بررسی کرده بود.

بر اساس گزارش‌ها، تالاب جاموزیان در سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی ۱۵ ساله در کرمان کاملا خشک شده است.

خبرگزاری مهر پیش از این در گزارشی اعلام کرده بود که مساحت حوزه آبگیر این تالاب ۶۹ هزار کیلومتر مربع تخمین زده می‌شود و در زمان پرآبی حوزه آبگیر دریاچه این باتلاق ۳۳۰۰ کیلومتر مربع و در زمان کم‌آبی ۲۵۰۰ کیلومتر مربع بوده است.

علاوه بر استان‌های شرقی ایران پدیده ریزگرد در استان‌های جنوبی و غربی نظیر خوزستان، ایلام و آذربایجان غربی نیز بار‌ها رخ داده است.

XS
SM
MD
LG