لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۳

پیشنهاد کری به ایران برای حل مسالمت‌آمیز مناقشات موجود


جان کری
جان کری

وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه اشاره کرد که ایالات متحده برای حل مسالمت‌آمیز مسائل مورد اختلاف با جمهوری اسلامی، از جمله آزمایش‌ اخیر موشک‌های بالیستیک، آماده قول و قرار یا «ترتیبات تازه» با تهران است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۱۹ فروردین، پس از دیدار با وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در بحرین با اشاره به آزمایش‌های موشکی ایران در وهله نخست تاکید کرد که ایالات متحده و کشورهای خلیج فارس علیه این اقدام ایران موضع دارند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای کری اما بلافاصله بعد از اعلام این موضع اضافه کرد که آمریکا و متحدانش خاطرنشان می‌سازند که آماده همکاری با ایران برای دستیابی به قول و قرار تازه‌ای به منظور حل مسالمت‌آمیز این قبیل موضوعات هستند.

گرچه این مقام آمریکایی در این باره توضیح بیشتری نداد، مشخص است که مقصود او «ترتیباتی» همچون مذاکرات اتمی دامنه‌دار با جمهوری اسلامی است که پس از سال‌ها کش و قوس و ماه‌ها مذاکره بی‌وقفه سرانجام در تابستان سال ۹۴ به توافقی «تاریخی» انجامید.

آقای کری روز پنج‌شنبه همچنین اظهار داشت که ایران پیش از هر چیزی باید خاطر همه را جمع کند که آماده متوقف کردن فعالیت‌هایی است که پرسش‌هایی را درباره اهداف ایران به وجود آورده است.

این خواسته‌ای است که وزیر خارجه عربستان سعودی نیز که در جلسه پنج‌شنبه شب در منامه، پایتخت بحرین، حاضر بود بر آن پافشاری کرد.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان، با اشاره به این که جمهوری اسلامی عامل بزرگ‌ترین نگرانی این کشور است از تهران خواست که سیاست‌های خود را تغییر دهد.

آقای جبیر در اظهار نظری که در چند ماه گذشته چند بار تکرار کرده است گفت: «اگر ایران خواهان روابط عادی است، باید سیاست‌ها و خط مشی خود را تغییر دهد.»

این مقام بلندپایه سعودی ازجمله از جمهوری اسلامی خواست تا از ارسال سلاح به کشورهای در حال جنگ یا صلح در شبه جزیره عرب دست بردارد.

جان کری پیشنهاد خود برای ایران را در جریان دیدارش از بحرین مطرح کرد، دیداری که اولین سفر وزیر خارجه آمریکا به این کشور از سال ۲۰۱۰ به شمار می‌رود.

او ساعاتی پیش از دیدار با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس نیز در کنفرانسی خبری در کنار وزیر خارجه بحرین در همان روز پنج‌شنبه از ایران خواسته بود که به پایان جنگ در یمن و سوریه، دو کشوری که ایران و کشورهای عربی رقیب آن هر یک از جناح‌های متخاصم حمایت می‌کنند، کمک کند.

XS
SM
MD
LG