لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

حمله دوباره خامنه‌ای به آمریکا و طرفداران مذاکره با این کشور


در حمله‌ای چندباره و تند به دولت ایالات متحده، آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه بار دیگر در یک سخنرانی به دولت این کشور و طرفداران داخلی مذاکره با این کشور تاخت و این طرفداران را «ازنفس‌افتاده و دنیاطلب» نامید.

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۱۲ آبان‌ماه، برای عده‌ای دانشجو و دانش‌آموز در آستانه ۱۳ آبان سخنرانی می‌کرد که در ایران «روز دانش‌آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» نامیده شده است.

به گفته ایت‌الله خامنه‌ای، در حال حاضر آمریکا و «عوامل وابسته» این کشور به علاوه «برخی پشیمان‌شده‌ها و ازنفس‌افتاده‌ها و دنیاطلب‌ها» در داخل ایران تلاش می‌کنند دو تفکر «غلط» را به‌ویژه در میان جوانان و دانشجوهای ایرانی جا بیندازند.

آن طور که در متن سخنرانی تازه رهبر جمهوری اسلامی آمده است، یک تفکر «غلط» این است که آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، «از سر تعصب و لجبازی» در مقابل آمریکا ایستادگی می‌کرد.

اما تفکر «غلط» دوم که حجم بیشتری از سخنرانی تازه را به خود اختصاص داده و آیت‌الله خامنه‌ای تاکنون و به‌ویژه در ماه‌های گذشته بارها به آن پرداخته این است که «حل مشکلات کشور در گرو مذاکره و سازش با آمریکاست».

به اعتقاد رهبر جمهوری اسلامی، طرفداران این تفکر دوم تلاش می‌کنند تا آن را «به جامعه به‌ویژه در مطبوعات و دانشگاه‌ها تزریق» کنند.

تکرار این نکته از طرف آیت‌الله خامنه‌ای و انتقادهای تند او از آن، به‌ویژه پس از توافق اتمی موسوم به برجام، می‌تواند نشانه آن باشد که در دولت حسن روحانی هستند مقاماتی که از سیاست مذاکره با آمریکا دفاع کرده‌اند.

به گفته علی خامنه‌ای، «عده‌ای می‌گویند برویم با همین آمریکا بر سر سوریه، حزب‌الله لبنان، عراق، افغانستان، یمن و حتی مسائل داخلی کشور مذاکره و سازش کنیم!»

در پاسخ به این «عده»، آقای خامنه‌ای تاکید کرد: «مذاکره با آمریکایی‌ها مشکلات ما را حل نخواهد کرد، زیرا اولاً آنها دروغگو، بدعهد، فریبکار و ازپشت‌خنجرزن هستند، و ثانیاً آمریکا خودش دچار بحران است و کشور بحران‌زده چگونه می‌تواند مشکلات یک کشور دیگر را حل کند؟»

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی تازه خود با اشاره به مناظره‌های دو نامزد ریاست جمهوری در آمریکا یعنی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ گفت: «این دو کاندیدا این روزها حقایق و فجایعی را از داخل آمریکا صراحتاً افشا می‌کنند که ما قبلاً بسیار کمتر از آن را می‌گفتیم، اما عده ای باور نمی‌کردند و یا نمی‌خواستند باور کنند، اما اکنون اظهارات آنها در مناظره‌ها نشانگر نابودی ارزش‌های انسانی در آمریکاست.»

علی خامنه‌ای در ادامه برای اثبات غلط بودن تفکر دوم مورد نظر خود از توافق اتمی یا برجام سخن به میان آورده و اشاره کرد که اکنون حتی خود مذاکره‌کنندگان اتمی ایران نیز «سخن از بدعهدی آمریکا می‌گویند».

این نخستین بار نیست که رهبر جمهوری اسلامی از برجام که در دولت حسن روحانی به نتیجه رسید و بخش بزرگی از تحریم‌ها را از دوش ایران برداشت با لحنی ناراضی سخن می‌گوید و غیرمستقیم هر گونه مذاکره با آمریکا را ممنوع می‌کند.

او پیشتر هم در شهریورماه گذشته با تأکید بر «بی‌اعتمادی مطلق در برابر آمریکا» هرگونه مذاکره با این کشور را بی‌فایده و مانع پیشرفت دانسته بود.

در این میان اطرافیان و حامیان آقای خامنه‌ای در چند ماه گذشته کاری را که او غیرمستقیم کرده و دولت را از مذاکره منع کرده، مستقیما و صراحتا کرده‌اند و صریح و روشن دولت روحانی را به تلاش برای مذاکره متهم کرده‌اند.

از جمله در مهرماه گذشته نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران دولت روحانی را متهم کرد که از طریق توافق اتمی وین به دنبال «ارتباط با آمریکا» بوده و همچنان به دنبال اجرای «برجام ۲ و ۳» است.

XS
SM
MD
LG