لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

خامنه‌ای: لازم است در انتخاب رهبر رودربایستی و مصلحت‌اندیشی نباشد


رهبر جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه، ۲۰ اسفندماه، در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری ضمن آن که مشارکت مردم در انتخابات اخیر را نشانه اعتماد آنها به نظام دانست توصیه کرد که در انتخاب رهبر آینده «رودربایستی و مصلحت‌اندیشی» در کار نباشد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای در دیدار خود با اعضای مجلس خبرگان اساسی‌ترین مسئولیت این مجلس را انتخاب جانشین او دانسته و از آنها خواست که در این کار «ملاحظات، رودربایستی‌ها و مصلحت‌اندیشی‌ها» را کنار بگذارند.

او توصیه کرد که اعضای این مجلس جانشین او را تنها با در نظر گرفتن سه اصل «خدا و نیاز کشور و اصل حقیقت» انتخاب کنند.

رهبر جمهوری اسلامی هشدار داد که «اگر در این وظیفه‌ بزرگ کوتاهی انجام گیرد، قطعا در اساس کار نظام و کشور مشکل به‌وجود خواهد آمد».

علی خامنه‌ای دومین رهبر جمهوری اسلامی است که پس از درگذشت روح‌الله خمینی، در روز ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ توسط مجلس خبرگان رهبری به این سمت انتخاب شد.

مجلس خبرگان رهبری تنها نهادی است که بر مبنای قانون اساسی جمهوری اسلامی، وظیفه عزل و نصب رهبر را بر عهده دارد.

انتخابات دوره پنجم این مجلس روز هفتم ماه جاری برگزار شد. در این انتخابات، محمد یزدی، رئیس دوره کنونی، و محمدتقی مصباح یزدی، از اعضای شاخص این مجلس، از راهیابی به دوره آینده جا ماندند.

آقای خامنه‌ای در سخنان روز پنج‌شنبه خود با اشاره به این امر گفت: «برخی بزرگان هم هستند که رای آوردن یا نیاوردن، هیچ خللی در شخصیت آنها ایجاد نمی‌کند و آقایان یزدی و مصباح از جمله این افراد هستند که... نبود آنها نیز برای مجلس خبرگان خسارت است.»

او در عین حال تاکید کرد که «انتخاب شدن و یا انتخاب نشدن برخی افراد» در انتخابات گوناگون «طبیعی» است.

بخش دیگری از سخنان رهبر جمهوری اسلامی به دفاع از سلامت انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی اختصاص داشت.

آقای خامنه‌ای از جمله گفت که انتخابات اخیر «نادرستی و بی‌اعتباری سخنان کسانی را که در سال ۸۸ مدعی نامعتبر بودن انتخابات بودند و آن فتنه‌ مضر را برای کشور به‌ وجود آوردند نشان داد».

او افزود: «همان‌ گونه که انتخابات اخیر سالم بود، انتخابات دوره‌های قبل، از جمله انتخابات سال‌های ۸۸ و ۸۴ نیز سالم بودند.»

میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بودند که رهبری جنبش اعتراضی پس از آن انتخابات را بر عهده داشتند. این دو همراه با زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی، از زمستان سال ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حصر به سر می‌برند.

رهبر جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه همچنین بار دیگر قاطعانه از شورای نگهبان دفاع کرد و با انتقاد از افرادی که «در تبعیت ناخواسته از دشمن، شورای نگهبان را مورد هجمه قرار می‌دهند» گفت: «هنگامی که شورای نگهبان نتواند شرایط قانونی را در فردی احراز کند، نمی‌تواند صلاحیت وی را تایید کند و این یک ایراد نیست، بلکه عمل به قانون است.»

آقای خامنه‌ای از شورای نگهبان به عنوان «یکی از چند مرکز اصلی نظام جمهوری اسلامی که از ابتدای انقلاب مورد هجمه و تخریب استکبار بوده» نام برد و گفت: «هرگونه تخریب بر ضد شورای نگهبان، اقدامی غیراسلامی، غیرقانونی، غیرشرعی و غیرانقلابی است.»

رهبر جمهوری اسلامی این سخنان را در شرایطی بیان کرد که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سمت راست او و احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در سمت چپ او نشسته بودند.

آقای رفسنجانی در ماه‌های اخیر حملات تندی به شورای نگهبان کرده بود.

علی خامنه‌ای همچنین یک بار دیگر به بحث «نفوذ دشمن» در انتخابات اشاره کرد و هشدار داد: «هدف دشمن از طراحی نفوذ در مسئولان، تغییر دادن محاسبات مسئولان کشور است.»

این نکته‌ای است که دو روز پیشتر یک فرمانده سپاه پاسداران نیز به شکلی دیگر عنوان کرده و گفته بود که «دشمن» جمهوری اسلامی در پی جذب مقامات نظام به سوی خود است.

علیرضا تنگسیری، جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه، روز سه‌شنبه با تاکید بر این که مقوله «نفوذ» باید جدی گرفته شود گفته بود که «دشمن» برای «متمایل» کردن «طبقه خاصی» از مسئولان جمهوری اسلامی به سوی خود «هزینه‌های زیادی می‌پردازد».

XS
SM
MD
LG