لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۸

خامنه‌ای «رسانه‌های دشمن» را به تلاش برای «خراب کردن انتخابات» متهم کرد


به گفته علی خامنه‌ای، با برگزاری انتخابات در کشور «همه‌ ملت احساس می‌کنند که کلید کارهای کشور در دست خودشان است».
به گفته علی خامنه‌ای، با برگزاری انتخابات در کشور «همه‌ ملت احساس می‌کنند که کلید کارهای کشور در دست خودشان است».

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه، ۳۰ فروردین‌ماه، در یک سخنرانی برای نیروهای مسلح ایران ضمن تاکید دوباره بر اهمیت رسیدگی به وضع معیشت مردم،«رسانه‌های دشمن» را به تلاش برای «خراب کردن انتخابات» متهم کرد.

دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران که از ثبت نام نامزدهای آن چند روزی بیشتر نمی‌گذرد قرار است روز ۲۹ اردیبهشت آینده، کمتر از یک ماه دیگر، برگزار شود.

رهبر جمهوری اسلامی که روز چهارشنبه به مناسبت روز ارتش در ایران برای عده‌ای از فرماندهان نیروهای مسلح سخنرانی می‌کرد از اهمیت انتخابات در ایران گفت و در ادامه این ادعا را مطرح کرد که رسانه‌های «دشمن» سعی می‌کنند این انتخابات را «خراب کنند».

به گفته آیت‌الله خامنه‌ای، این رسانه‌ها که به نظر می‌رسد پیش از همه منظور از آنها رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور باشد «مطالبی وسوسه‌انگیز» منتشر می‌کنند و در حال «تلاش خصمانه‌ای» برای خراب کردن انتخابات هستند.

علی خامنه‌ای مشخص نکرد که منظورش ار رسانه‌های دشمن چیست ولی در مهر ماه گذشته با بالا گرفتن بحث مخالفت یا موافقت رهبر جمهوری اسلامی با نامزدی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری، وی به بی‌بی‌سی و رادیو فردا حمله کرده وگفت «دشمنان هم که گوش خواباندند استفاده کنند. ببینید، حواستان جمع باشد. خب به رادیو فردا یا رادیوی بی‌بی‌سی چه ارتباطی دارد این قضیه؟ می‌پردازند، بحث می‌کنند، تحلیل می‌کنند، علت چیست.»

آرمان مستوفی،مدیر رادیو فردا در این مورد گفت «رادیو فردا گردش آزاد اطلاعات را وظیفه خود میداند و این وظیفه را از طریق تهیه و پخش خبرهای موثق، گزارشهای بیطرفانه و تحلیلهای همه جانبه انجام میدهد. رادیو فردا بر پایه اساسنامه حرفه‌ای خود، وارد هیچ کارزار سیاسی نمی شود و علیه یا به نفع هیچ جریان سیاسی فعالیت نمی کند.»

گزارشگران بدون مرز اخیرا علی خامنه‌ای را از دشمنان آزادی بیان و مطبوعات آزاد خواند. این سازمان مدافع آزادی بیان می‌گوید ایران همچنان یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای ست و در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها هم در میان ۱۸۰ کشور جهان، در جایگاه ۱۶۹ قرار دارد.

علی خامنه‌ای همچنین گفت که با برگزاری انتخابات در کشور «همه‌ ملت احساس می‌کنند که کلید کارهای کشور در دست خودشان است».

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی روز چهارشنبه خود اشاره‌ای مهم هم داشت که البته درباره آن توضیحی نداد.

به گفته او، دشمنی غربی‌ها به‌ویژه ایالات متحده با ایران برای مردم ثابت‌شده است و بنابراین «این که بگویند [غربی‌ها] با فلان فرد موافق هستند و با او ملاحظه خواهند کرد، حرف نادرستی است».

او در ادامه ظاهرا خطاب به مقامات عالی جمهوری اسلامی هشدار داد که «ترسیدن و دلهره از تشر دشمن و تحت تأثیر اخم قدرتمندان قرار گرفتن، اولِ بدبختی است».

به گفته رهبر جمهوری اسلامی، «یکی از شگردهای قدرت‌های متجاوز برای ترساندن... دولت‌ها و وادار کردن آنها به تأمین منافع نامشروع خود، تشر زدن و از خود بزرگنمایی نشان دادن است».

آقای خامنه‌ای در ادامه توضیح بیشتری در این باره نداد، اما اشاره او می‌تواند به هشدارها و گاه تهدیدهای دولت دونالد ترامپ باشد که از زمان کارزار انتخاباتی‌اش موضعی روشن در برابر جمهوری اسلامی داشته و از توافق برجام ابراز نارضایی کرده است.

علی خامنه‌ای روز چهارشنبه بار دیگر بر موضوع اقتصاد و وضع معیشت تاکید کرد، موضوعی که به‌ویژه در سال جدید همواره مد نظر او بوده و حتی چند بار در این زمینه از دولت حسن روحانی انتقاد کرده است.

او گفت که «یکی از طراحی‌های اصلی دشمن استفاده از نقاط ضعف و مشکلات اقتصادی برای ضربه زدن به ملت ایران» است و او به همین علت بارها بر موضوع اقتصاد تاکید کرده است.

او افزود: «توقع من از مسئولان این است که وقتی انگیزه‌ دشمن را برای استفاده از نقاط ضعف اقتصادی می‌بینند، درصدد برطرف کردن نقاط ضعف اقتصادی و بستن منافذ برآیند.»

در روزهای پایانی سال ۹۵ پس از ابراز تردید آیت‌الله خامنه‌ای درباره درست بودن آمارهای اقتصادی دولت، امامان جمعه چند شهر نیز از عملکرد اقتصادی دولت انتقاد کردند، روندی که هم‌چنان ادامه دارد.

رهبر جمهوری اسلامی سال جدید را نیز سال «اقتصاد مقاومتی: تولید، اشتغال» نامگذاری کرده و گفته است که در این باره «فاصله زیادی میان کارهای انجام شده با انتظارات مردم و رهبری وجود دارد».

در مقابل حسن روحانی ضمن دفاع از عملکرد خود و با اشاره به مثبت شدن شاخص‌های اقتصادی در دولت او در عین حال اعلام کرده که «ده دولت بعد نیز نخواهند توانست همه مشکلات را حل کنند»، اما دولت مسیر «درستی» را انتخاب کرده که به سمت کاهش مشکلات است.

XS
SM
MD
LG