لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

خامنه‌ای: دشمن به دنبال بد شدن شرایط اقتصادی مردم است


آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، ۳۰ شهریورماه، در یک سخنرانی به دولت و دیگر بخش‌های حکومت گوشزد کرد که هدف «دشمن» جمهوری اسلامی «بد کردن شرایط اقتصادی مردم» است.

به گفته آیت‌الله علی خامنه‌ای، «دشمن به دنبال بد شدن شرایط اقتصادی مردم» ایران است تا در نهایت مردم از «اسلام و نظام اسلامی» نارضایتی پیدا کنند.

او در ادامه تاکید کرد که «در چنین شرایطی، وظیفه دولت، مجلس و مسئولان بخش‌های مختلف و همچنین آحاد مردم، برنامه‌ریزی و اقدام در نقطه‌ مقابلِ هدف‌گیری دشمن است».

آقای خامنه‌ای در سخنرانی خود مقصودش را از «دشمن» توضیح نداده و او را معرفی نکرده است.

این در حالی است که «شرایط اقتصادی مردم» در ایران پس از آن رو به وخامت رفت که اجرای تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد آغاز شد و ضربه‌ای کاری بر پیکر اقتصاد ایران زد که حتی مقامات حکومتی نیز به آن اذعان کرده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنرانی روز سه‌شنبه خود که به مناسبت عید غدیر خم، مهم‌ترین عید شیعیان، ایراد کرد ابراز تاسف کرد که جامعه ایران در حال حاضر «گرفتار پدیده زشت اسراف شده است و این اسراف در ابعاد مختلف از جمله در زندگی‌های شخصی خود را نشان می‌دهد».

او پیشتر در تیرماه نیز در یک سخنرانی «بروز پدیده‌های زشتی همچون دریافت‌های نامشروع» را نتیجه «ترویج اشرافی‌گری، اسراف و تجمل» دانسته و از مسئولان حکومتی خواسته بود با «پیگیری و اقدامات قاطعانه» اعتماد مردم را حفظ کنند، چرا که به گفته او «کاهش اعتماد مردم به‌ نظام فاجعه است».

آیت‌الله علی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنرانی خود «ناسزاگویی به بزرگان اهل سنت» را محکوم کرد.

او گفت: «تحریک احساسات دیگر فرق اسلامی به اسم شیعه در واقع «شیعه انگلیسی» است و نتیجه آن ظهور گروه‌های خبیث و مزدور وابسته به آمریکا و سرویس جاسوسی انگلیس همچون داعش و النصره است.»

به گفته آیت‌الله خامنه‌ای، پایبندی به اعتقاد اسلامی «نباید با تحریک احساسات برادران اهل سنت همراه باشد، زیرا این کار خلاف سیره ائمه معصومین (ع) است».

این گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی در حالی بیان شده است که اهل سنت در ایران از برخی حقوق اجتماعی از جمله امکان تصدی سمت‌های بالای دولتی محروم هستند و بارها به تبعیض و توهین به اعتقادات مذهبی خود اعتراض کرده‌اند.

در همین حال موضع‌گیری آقای خامنه‌ای در این زمینه دو هفته پس از آن رخ می‌دهد که روحانی بلندپایه عربستان سعودی روز ۱۶ شهریور در واکنش به پیام اخیر آیت‌الله علی خامنه‌ای درباره مراسم حج امسال گفت که ایرانی‌ها «مسلمان نیستند».

عبدالعزیز الشیخ مفتی اعظم عربستان در سخنانی که روزنامه «مکه» آن را بازتاب داده بود گفته بود که اظهارات خامنه‌ای «جای تعجبی ندارد»، چرا که ایرانی‌ها از اولاد «مجوس‌ها» هستند.

اظهارات مفتی اعظم عربستان در پاسخ به پیام رهبر ایران منتشر شد که او مقام‌های عربستانی را به «کشتن حجاج مجروح» در حادثه منا متهم کرد که پارسال اتفاق افتاد.

XS
SM
MD
LG