لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

خرازی ادعای مخالفت خامنه‌ای با توافق اتمی را رد کرد


کمال خرازی
کمال خرازی

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، در واکنش به ادعای تعدادی از نمایندگان مجلس مبنی بر مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با توافق اتمی وین گفت که رهبر جمهوری اسلامی درباره رد یا تصویب این توافق هیچ موضعی نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وزیر اسبق خارجه ایران روز سه‌شنبه، ۲۱ مهر، تاکید کرد: «مقام معظم رهبری نظرات خود را صریح و شفاف اعلام کردند و همچنین فرمودند آن چه که به طور علنی می‌گویند همان است که به مقامات در جلسات خصوصی بیان می‌کنند و تفاوتی بین آنها نیست. ایشان موضعی در رد یا تصویب برجام نگرفتند.»

به گفته آقای خرازی، آیت‌الله علی خامنه‌ای موضوع توافق اتمی وین را به شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی «سپرده» است.

روز سه‌شنبه تعدادی از نمایندگان مجلس به ممانعت از مطرح شدن پیشنهادهای نمایندگان درباره اجرای توافق اتمی وین اعتراض کردند.

به گفته این نمایندگان معترض، شامگاه دوشنبه علی لاریجانی، رئیس مجلس، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، و اصغر حجازی، عضو بیت رهبری، تصمیم گرفته‌اند که پیشنهادهای نمایندگان مجلس مطرح نشود.

در همین حال مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران در مجلس، نیز روز سه‌شنبه در تذکری گفت که مجموعه نظرات این سه نفر را نمی توان نظر رهبر جمهوری اسلامی تلقی کرد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس، نیز در پاسخ به تذکر آقای کوچک‌زاده اعلام کرد که آیت‌الله خامنه‌ای در این باره «نقشی ندارد».

روز یک‌شنبه نیز علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون برجام مجلس، گفت که علی لاریجانی، رئیس مجلس، طرح برجام یا همان طرح اجرای توافق اتمی وین را به رهبر جمهوری اسلامی داده، اما او پاسخی نداده است.

علی لاریجانی در واکنش به این تذکر اعلام کرد که «بنا نبود» آیت‌الله خامنه‌ای درباره این طرح نظری بدهد.

پس از توافق اتمی وین تعدادی از نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای از جمله حسین شریعتمداری، نماینده او در روزنامه کیهان، اعلام کرده‌اند که وی از این توافق «راضی» نیست.

در مقابل رهبر جمهوری اسلامی به صراحت در این باره سخن نگفته و دفتر او نیز گفته‌های آقای شریعتمداری را تکذیب نکرده است.

با این حال حمیدرضا مقدم‌فر، مشاور فرمانده سپاه پاسداران، روز یک‌شنبه، ۲۵ مرداد، حسین شریعتمداری را متهم کرد که «اصرار دارد به مخاطبان خود تفهیم کند» که رهبر جمهوری اسلامی مثل او فکر می‌کند.

پیش از این اعضای تیم مذاکره اتمی ایران و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، بارها اعلام کرده‌اند که بحث‌های مذاکرات هسته‌ای «با جزئیات» به رهبر جمهوری اسلامی ارائه می‌شود.

در همین زمینه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، نیز روز سه‌شنبه گفت: «همواره سعی کرده‌ایم ریز همه مذاکرات هسته‌ای به اطلاع مقام معظم رهبری برسد، در جلسات راهنمایی‌های ایشان گرفته شود و بر اساس خطوط قرمزی که ترسیم شده بود حرکت کنیم.»

گفته‌های مقامات دولت در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای روز ۲۰ فروردین گفته بود: «برخی اوقات گفته می‌شود که جزئیات این مذاکرات زیر نظر رهبری است، در حالی که این سخن دقیق نیست.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای پیش از توافق اتمی وین «خط قرمز»هایی را درباره مذاکرات اتمی مطرح کرده است. در حالی که مخالفان این توافق تاکید دارند که این خط قرمزها رعایت نشده، اعضای تیم مذاکره اتمی ایران اعلام کرده‌اند که همواره خط قرمزها را رعایت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG