لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

حمله تازه لاریجانی به شهید: «هنرپیشه تبلیغاتی» علیه جمهوری اسلامی


در حمله‌ای تازه، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، را «هنرپیشه تبلیغاتی» علیه جمهوری اسلامی توصیف کرد. او همچنین این نماینده مسلمان سازمان ملل را به «توهین به احکام اسلام» متهم کرد.

محمدجواد لاریجانی، دبیر حقوق بشر قوه قضاییه، همچنین از رسانه‌های داخل کشور خواست مطالبی را که به گفته او با انتشارشان «امکان سوء استفاده دشمن» وجود دارد منتشر نکنند، وگرنه تبدیل به «گوشی‌هایی برای غرب» خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای لاریجانی روز جمعه، ۲۵ مهر، تصریح کرد: «جمهوری اسلامی موردی برای لاپوشانی و پنهان‌کاری ندارد و ضمن استقبال از سفر گزارشگر حقوق بشر به کشورمان، آمادگی فراهم کردن زمینه برای بررسی و بازدید وی از زندان‌ها را نیز دارد.»

این مقام قوه قضاییه در عین حال یکی از دلایل ممانعت از ورود احمد شهید به ایران را «مخالفت و توهین وی به احکام اسلام» اعلام کرد و افزود: «ایشان حکم قصاص را که بر اساس موازین اسلامی است، درست نمی‌داند، در صورتی که به ایشان ارتباطی ندارد.»

وی همچنین گفت که جمهوری اسلامی «دموکرات‌ترین کشور منطقه» است و امروز از نظر حقوق بشر در «قوی‌ترین نقطه تاریخ» قرار دارد.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این هرگز به احمد شهید اجازه سفر به ایران را نداده‌اند.

اما این نخستین حمله مقام قوه قضاییه ایران به گزارشگر ویژه سازمان ملل نیست و حملات انتقادی او در چند هفته اخیر شدت و حدت بیشتری هم یافته است.

آقای لاریجانی روز پنج‌شنبه، ۱۷ مهر، نیز ضمن «بازاری» خواندن گزارش اخیر آقای شهید، برای چندمین بار او را به «پرونده‌سازی» علیه جمهوری اسلامی متهم کرده و از او خواسته بود که استعفا کند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران در ادامه سخنان خود، مطالب روزنامه‌ها و رسانه‌های داخلی ایران را یکی از استنادات، به گفته او، «اتهام‌زنی» غرب به ایران خواند و افزود که در «عقلانیت اسلامی» نمی‌توان گفت که «چون می‌نویسیم، هرچیزی را می‌توانیم بنویسیم».

وی «نیت خوب و حق» را یکی از ویژگی‌های نوشتن مطلب ذکر کرد و افزود: «مطلب ارائه شده باید حق باشد و این که مطلبی که گفته می‌شود برای حق فایده دارد یا نه.»

آقای لاریجانی در ادامه اصحاب رسانه در ایران را عملا دعوت به خودسانسوری کرده و تاکید کرد که افرادی که قلم در دست دارند، «نباید هر آن چیزی را که به ذهن‌شان می‌آید بنویسند» .

توصیه آقای لاریجانی یادآور انتقاد شدیداللحن برادر او در منسب ریاست قوه قضاییه است که هفته گذشته رسانه‌ها را به گزارش‌های «غیرمنصفانه» و تخلف متهم کرد و آنها را به برخورد تهدید کرد.

محمدجواد لاریجانی با تاکید بر آن چه «حساب شده عمل کردن» در انتشار مطالب خواند افزود: «در صورتی که امکان سوء استفاده دشمن وجود دارد به انتشار آن نپردازیم وگرنه تبدیل به گوشی‌هایی برای غرب می‌شویم.»

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در تازه‌ترین گزارش خود از ادامه محدویت گسترده آزادی بیان در ایران گزارش داده است.

محمدجواد لاریجانی در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۵+۱ نیز گفت: «همان طور که رئیس جمهوری اعلام کردند امیدواری‌های زیادی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وجود دارد، اما من اعتقادی به این گونه مذاکره ندارم.»

وی نظریه تمدید زمان مذاکرات را نیز نادرست خوانده و افزود: «همان طور که دولت نیز از تمدید مذاکرات برای زمان طولانی رضایت ندارد به نظر من هم تمدید مذاکرات درست نیست.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، بارها اعلام کرده است که به مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۵+۱ که روز پنج‌شنبه تازه‌ترین دور خود را به پایان رساند خوش‌بین نیست.

XS
SM
MD
LG