لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

هشدار تلویحی لاریجانی به اصلاح‌طلبان در برخورد با «فتنه»


محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و از شخصیت‌های سیاسی جریان اصولگرا در ایران، فاصله‌گذاری اصلاح‌طلبان با اعتراضات سال ۸۸ را «مشکل» خوانده و در عین حال گفت که آنان «عاقل‌تر» از آن هستند که سرنوشت خود را به فتنه «آویزان» کنند.

آقای لاریجانی همچنین با ارائه تحلیل‌های خود از انتخابات مجلس دهم عده‌ای را که به گفته او «پشت پرده رقابت انتخاباتی» به دنبال «حرکت سکولار ضد نظام» هستند تهدید کرد که قانون جلو آنها را «محکم می‌گیرد».

محمدجواد لاریجانی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم که روز شنبه،‌۱۷ آبان، منتشر شد در پاسخ به سوالی درباره طرح موضوع رفع حصر رهبران جنبش سبز در همایش‌های اصلاح‌طلبان گفت: «من فکر کنم دوستان ما در جبهه اصلاحات عاقل‌تر از این هستند که سرنوشت خودشان را به مسائل فتنه سال ۸۸ آویزان کنند.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و برخی از اصولگرایان از اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با عنوان «فتنه» نام می‌برند.

آقای لاریجانی اضافه کرد: «طبیعتا این‌ها برایشان مقداری مشکل است که به راحتی خودشان را از آن حادثه فاصله بدهند، اما همین که وارد بحث هستند، چه در انتخابات ریاست جمهوری وارد شدند و چه در مجلس بودند و الان هم می‌خواهند باشند، این خودش حرکت مثبتی است.»

شامگاه دوشنبه، ۲۱ مهر، سخنرانان همایش حزب اعتماد ملی که مهدی کروبی، دبیرکل آن، از بهمن ۸۹ بدون محاکمه در حصر به سر می‌برد، خواستار آزادی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد شده و حاضران نیز شعارهایی در همین زمینه سر دادند.

محمدجواد لاریجانی درادامه این مصاحبه با ارائه تحلیل‌هایی از انتخابات مجلس دهم تاکید کرد: «هیچ کسی نباید مجاز باشد در تبلیغات، در شعار‌ها و در رفتار، مبلّغ نظام سکولار لیبرال در فعالیت سیاسی باشد.»

وی اضافه کرد: «فتنه خط مرزی است برای این که ما هرگز نباید اجازه بدهیم دشمن در امر انتخابات ما ورود کند.»

انتخابات مجلس دهم ایران در ماه‌های پایانی سال ۹۴ در حالی برگزار خواهد شد که در ماه‌های گذشته برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب از برنامه‌ریزی برای شرکت در این انتخابات خبر داده‌اند.

در واکنش به این مواضع اصلاح‌طلبان، همچنین اظهار نظرهایی درباره رد صلاحیت آنان برای انتخابات مجلس دهم مطرح شده است.

از جمله محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران، در واکنش به سخنان محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، مبنی بر حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم تهدید کرد کسانی که در اعتراضات سال ۸۸ «بوده‌اند» باید «اقرار و توبه» کنند، در غیر این صورت نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

آقای لاریجانی با به کار بردن تعبیرهایی چون «قیام علیه ولی مشروع» برای اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، موج اعتراض در ایران را یک «خطا، گناه و تخلف بزرگ» توصیف کرد.

وی در عین حال گفت: «مقابله با فتنه برای انتقام‌گیری نیست، آقای خاتمی، آقای کروبی و آقای موسوی سال‌ها در نظام زحمت کشیدند، هیچ کدام از شخص آنها، احساس شخصی بدی نداریم.»

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، و مهدی کروبی، رهبران اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، از بهمن‌ سال ۸۹ بدون محاکمه در حصر خانگی به سر می‌برند.

آقای لاریجانی، روز چهارشنبه، ۱۸ دی ۹۲، در اظهاراتی گفته بود که پرونده میرحسین موسوی و مهدی کروبی در مرحله قضایی قرار دارد.

دیگر مقامات قوه قضائیه، از جمله غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، اما تاکید کرده‌اند که پرونده‌ای برای آقایان موسوی و کروبی تشکیل نشده است.

محمدجواد لاریجانی درباره حضور علی‌اکبر ناطق نوری، رئیس مجالس چهارم و پنجم ایران، در جلسات اصلاح‌طلبان نیز گفت: «من هیچ نگرانی ندارم ایشان در کدام جلسه شرکت بکند. احتمالا یک فایده‌ای در آن تصور کرده است.»

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که کسی نباید در ایران به بهانه انتخابات یک نظام سکولار را تبلیغ کند افزود: «آنهایی که پشت پرده رقابت انتخاباتی داخل نظام، حرکت سکولار ضد نظام را می‌خواهند دنبال کنند، باید بدانند پته‌شان روی آب می‌آید و قانون هم جلوی آنها را محکم می‌گیرد.»

در ماه‌های گذشته خبرهایی از تشکیل جلساتی با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی، علی‌اکبر ناطق نوری و محمد خاتمی برای انتخابات مجلس دهم منتشر شده، اما آقای هاشمی رفسنجانی این خبرها را تکذیب کرده است.

XS
SM
MD
LG