لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

حمایت امام جمعه موقت تهران از تفاهم لوزان


یکی از امامان جمعه تهران از تفاهم اتمی ایران با قدرت‌های جهانی به عنوان «موفقیت» نام برده و ملت ایران و تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران را از «عوامل اساسی» دستیابی به این «موفقیت» دانست. به گفته او،‌ رهبر جمهوری اسلامی «حامی تمام این عوامل است».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمد امامی کاشانی، امام جمعه موقت تهران، روز جمعه، ۱۴ فروردین، تاکید کرد که «رهبری حامی تمام این عوامل است».

وی اضافه کرد: «انصافاً تیم مذاکره‌کننده متین، باحکمت و بامتانت است و آن چنان ‌که مقام معظم رهبری در مورد نرمش قهرمانانه فرمود عمل کرد.»

«نرمش قهرمانانه» عبارتی است که پیشتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در مورد مذاکرات اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی در دولت حسن روحانی از آن استفاده کرده بود. او در مورد رفتار امام دوم شیعیان نیز کتابی با همین عنوان نوشته است.

حمایت امام جمعه موقت تهران از تفاهم هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در حالی است که حمید روحانی، سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، گفته که «ملت ايران هنوز از جريان مذاکرات هسته‌ای دلواپس و نگران است».

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای روحانی با اشاره به بیانیه مشترک و پایانی مذاکرات لوزان، گفته که «این بيانيه نه تنها از نگرانی ملت ايران نکاست بلکه نگرانی‌ها را بيشتر کرد».

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران افزوده است: «نکند با اين مذاکرات و انتشار اين گونه بيانيه‌ها آرمان ملت ايران پايمال شود، خون شهدا پايمال شود. نکند هدف ملت ایران که شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست از دست برود.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از این تاکید کرده است که به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران اعتماد دارد، اما نگران، به گفته خود، «حیله‌‌گری» طرف مقابل است.

با این حال برخی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی و نمایندگان اصولگرای مجلس پس از تفاهم اتمی لوزان شدیدا از تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران انتقاد کرده‌‌اند.

از جمله اسماعیل کوثری، نماینده تهران درمجلس، گفت که تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران در یک سال گذشته تنها «وقت‌کُشی» کرده و «شعار داده است».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی تاکید کرد: «آمریکا در بیانیه لوزان به تمام خواسته‌های خود در مذاکرات هسته‌ای رسید، اما ایران به خواسته اصلی خود که لغو کامل تحریم‌ها بود، نرسیده است.»

در همین حال محمدکاظم انبارلویی، رئیس مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی، نیز گفت که طرف مقابل در برابر به گفته او «سخاوتمندی ایران» کمترین نرمش را داشته است.

حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهور اسلامی در روزنامه کیهان، نیز تنها ساعاتی پس از تفاهم اتمی ایران با قدرت‌های جهانی در لوزان سوئیس، در سخنان کوتاهی گفت که «اسب زین شده را داده‌ایم و افسار پاره تحویل گرفته‌ایم».

گفته‌های منتقدان توافق لوزان در حالی است که اعضای دولت حسن روحانی و حامیان دولت از این توافق به عنوان یک «برد» برای جمهوری اسلامی نام می‌برند.

از جمله محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران، به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت که «دوستان ما» از توافق لوزان خوشحال و «دشمنان این ملت از این توافق و از این نتایج خشمگین هستند».

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، وی تاکید کرد کهبا تفاهم‌نامه لوزان جهان صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران را «پذیرفته است».

آقای نهاوندیان اضافه کرد: «همه فعالیت‌های ما٬ چه در نطنز، اراک و فوردو در حال انجام هستند و ادامه خواهند داشت و تحقیقات و توسعه در فیزیک پیشرفته هسته‌ای هیچ گاه متوقف نخواهد شد و در این بیانیه نیز مورد اذعان طرف مقابل قرار گرفته است.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفته است که ایران بر اساس این تفاهم‌نامه روند «غنی‌سازی خود» را با «ضوابط خاص» به مدت ده سال «محدود» خواهد کرد، اما «سایت نطنز به غنی‌سازی خود ادامه می‌دهد».

امام جمعه تهران روز جمعه در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به رئیس جمهوری آمریکا هشدار داد:‌ «اگر شما عهد شکستید ایران نیز عهد خود را خواهد شکست. عهدشکنی نکنید و این عهدشکنی را در تاریخ خود ثبت نکنید.»

آقای امامی کاشانی اضافه کرد: «به سراغ برخی حرف‌های بی‌‌ربط مثل تروریسم نروید... از این سخن‌های لغو دست بردارید. بحث آزادی و قوه قضائیه، این حرف‌های بی‌ربط را به میان نیاورید.»

باراک اوباما، رئیس ‌جمهوری آمریکا، با «تاریخی» توصیف کردن تفاهم لوزان، در عین حال تاکید کرده است که نگرانی‌های واشینگتن در مورد ایران همچنان پابرجاست: به عنوان حکومتی که همچنان از تروریسم حمایت می‌کند، دست‌هایی در بی‌ثباتی خاورمیانه دارد و هم‌ پیمانان و دوستان آمریکا، مانند اسرائیل را تهدید می‌کند.

XS
SM
MD
LG