لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۳

نامه رسمی ایران به سازمان ملل در واکنش به حمله تروریستی در یمن


حسین دهقانی، سرپرست نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به مقامات این سازمان با اشاره به حمله تروریستی هفته گذشته به اقامتگاه سفیر ایران در صنعا، پایتخت یمن، خواستار اقدام سریع این نهاد در مقابله با این گونه اقدامات «رو به افزایش» تروریستی شد.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز پنج‌شنبه، ۱۳ آذر، خبر داد که سفیر ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای از بان گی مون، دبیرکل، و محمد زین شریف، رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل، درخواست کرد که کشورهای عضو این نهاد را به جلوگیری از کمک‌ مالی به گروه تروریستی القاعده فرا بخوانند.

آقای دهقانی همچنین از مقامات دولت یمن نیز خواسته است تا با انجام تحقیقات «روشن و دقیق» در مورد حمله تروریستی روز چهارشنبه عاملان آن را مجازات کنند.

انفجار یک خودروی حامل مواد منفجره در روز چهارشنبه، ۱۲ آذرماه، در محل زندگی سفیر ایران در صنعا، پایتخت یمن، سه کشته بر جای گذاشت.

ساعاتی پس از این حمله تروریستی، شاخه گروه القاعده در یمن ادعا کرد که بمب‌گذاری کار این گروه بوده است.

در پی وقوع این حادثه وزارت امور خارجه ایران خبر داد که روز چهارشنبه ضمن فراخواندن سفیر یمن در تهران به «قصور» دولت این کشور در حفاظت از اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز در تماس تلفنی با عبدالله الصایدی، همتای یمنی خود، این حمله را محکوم و اعلام کرد که ایران باجدیت این مسئله را پیگیری خواهد کرد.

بمب‌گذاری یاد شده در روز چهارشنبه به ساختمان‌های اطراف نیز آسیب جدی وارد کرده و باعث ایجاد حفره‌ در ساختمان اقامتگاه سفیر ایران شد.

مقامات جمهوری اسلامی اما گفته‌اند که به هیچ یک از دیپلمات‌های ایرانی آسیبی نرسیده است.

این نخستین بار نیست که دیپلمات‌ها و وابستگان جمهوری اسلامی در یمن هدف حمله تروریستی قرار می‌گیرند.

نوز یک دیپلمات ایرانی در یمن در دست شبه‌نظامیان این کشور اسیر است و یک وابسته سفارت ایران نیز در سال جاری به دست نیروهای شبه‌نظامی کشته شد.

از ماه سپتامبر که گروه شیعی‌مذهب و شبه‌نظامی حوثی‌ها یا «انصارالله» در یمن قدرت را به دست گرفته و پایتخت این کشور را تحت کنترل خود درآورده‌اند، خشونت در این کشور بالا گرفته است.

حوثی‌ها همواره متهم بوده‌اند که از حمایت مستقیم جمهوری اسلامی ایران برخوردارند. در مقابل ایران همواره هر گونه دخالت در امور داخلی یمن را تکذیب کرده است.

با این حال در مهرماه سال جاری علی‌اکبر ولایتی، مشاور ویژه رهبر جمهوری اسلامی، حمایت کامل ایران از حوثی‌های یمن را تایید کرده و خواستار آن شد که این گروه نقشی همچون حزب‌الله لبنان ایفا کند.

XS
SM
MD
LG