لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

کشتی مرسک پس از دادن تعهد برای اجرای حکم دادگاه آزاد شد


یک روز پس از پایان ماموریت ناوهای آمریکایی برای همراهی کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز، سازمان بنادر و دریانوردی ایران خبر داد که «با اخذ تعهد» از شرکت مرسک برای «اجرای آرای قطعی قضایی» کشتی «مرسک تیگریز» صبح روز پنج‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت، آزاد شده است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت که این کشتی «پس از انجام امور اداری» آب‌های سرزمینی ایران را ترک کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به پرونده اختلاف حقوقی شرکت «پارس طلائیه» و شرکت مرسک لاین اعلام کرد که کشتی «مرسک تیگریز» پس از «رایزنی‌ها و مذاکرات مستمر» با شرکت مرسک لاین و «اخذ تعهد» از این شرکت «مبنی بر تمکین بر اجرای آرای قطعی و لازم‌الاجرای قضایی» آزاد شده است.

آزادی کشتی مرسک در حالی است که رسانه‌های ایران روز چهارشنبه، ۱۶ اردیبهشت، خبر داده بودند که شعبه ۳۱ مجتمع مدنی حکم به مزایده بار کشتی توقیفی مرسک به میزان بدهی این شرکت بین‌المللی به شرکت «پارس طلائیه» و دولت ایران داده است.

کشتی باربری «مرسک تیگریز» تحت اجاره شرکت مرسک که با پرچم جزایر مارشال در حرکت بود روز هشتم اردیبهشت توسط شناورهای گشت دریایی سپاه پاسداران در تنگه هرمز توقیف شد.

مقامات ایران دلیل توقیف این کشتی را بدهی شرکت صاحب آن به شرکت‌های ایرانی اعلام کرده بودند و در همین حال خبرگزاری تسنیم خبر داده بود که شرکت مرسک از بیش از یک دهه پیش در مورد محموله‌ای که «هرگز تحویل داده نشده»، به شرکت «پارس طلائیه» بدهی داشته است.

مرسک که بزرگ‌ترین شرکت حمل و نقل دریایی کانتینربر در جهان است اعلام کرده بود که پس از صدور حکم یک دادگاه در ایران در ماه فوریه، پذیرفته که به خاطر اختلاف مالی مربوط به حمل ده کانتینر به دوبی که به سال ۲۰۰۵ مربوط می‌شود، مبلغ ۱۶۳ هزار دلار به یک شرکت ایرانی پرداخت کند.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، دادگاه تجدیدنظر در حکم خود شرکت مرسک را به پرداخت سه میلیون و ۶۰۰ هزار دلار موظف کرده است.

یک روز پیش از آزاد شدن کشتی «مرسک تیگریز»، سرهنگ استیو وارن، سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرد که ماموریت ناوهای ایالت متحده برای همراهی کشتی‌‌های تجاری که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، پایان یافته است.

او در عین حال تاکید کرد که کشتی‌‌های رزمی آمریکا همچنان در آب‌های منطقه باقی مانده و به ماموریت خود در راستای امنیت کشتی‌‌رانی و دریانوردی ادامه می‌دهند.

شناورهای گشت دریایی سپاه پاسداران برای توقیف کشتی «مرسک تیگریز»به آن تیر اخطار شلیک کرده بودند و این باعث شد که ناوهای آمریکا به مدت چند روز کشتی‌‌های باری و تجاری با پرچم ايالات متحده و همچنین بریتانیا را در خليج فارس و تنگه هرمز همراهی کنند.

جزایر مارشال از نظر دفاع نظامی، خدمات اجتماعی و یارانه وابسته به ایالات متحده آمریکاست.

مقامات جمهوری اسلامی تاکید کرده‌اند که توقیف کشتی «مرسک تیگریز» دلیل سیاسی یا امنیتی نداشته و این اقدام تنها به منظور اجرای حکم دادگاه در یک مناقشه تجاری بین دو طرف خصوصی انجام گرفته است.

XS
SM
MD
LG