لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

چند «تروریست بمب‌گذار در شبکه‌های انرژی خوزستان» دستگیر شدند


وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز جمعه، ۲۶ آبان‌ماه، در اطلاعیه‌ای رسمی از دستگیری چند تروریست متهم به بمب‌گذاری در «شبکه‌های انرژی استان خوزستان» در جنوب ایران خبر داد. وزارت اطلاعات می‌گوید مواد منفجره مورد استفاده از یکی از «کشورهای خلیج فارس» آمده است.

در گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از وزارت اطلاعات ایران، نه به تعداد دقیق این افراد متهم به «تروریسم» اشاره‌ای شده است و نه به ملیت آنها.

ایرنا زمان بازداشت این افراد را نیز «چند روز گذشته» توصیف کرده است.

آن طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید، جمهوری اسلامی هر از گاهی از دستگیری جاسوسان وابسته به آمریکا و اسرائیل خبر می‌دهد، اما پس از آن «غالبا هیچ اطلاعات تکمیلی دیگری منتشر نمی‌کند».

از جمله در سال گذشته وزارت اطلاعات ایران خبر دستگیری دست‌کم ۳۰ جاسوس وابسته به آمریکا و اسرائیل را منتشر کرد.

خبرگزاری ایرنا در گزارش خود که روز جمعه منتشر شد می‌گوید که «تروریست‌های» بازداشتی تحت امر «سرویس‌های جاسوسی غربی‌ـ‌صهیونیستی» قصد «اقدامات خراب‌کارانه دیگری» نیز داشته‌اند.

وزارت اطلاعات ایران هدف این افراد متهم به تروریسم و خراب‌کاری را «اخلال در امنیت و ایجاد خلل در زندگی شهروندان استان» خوزستان اعلام کرده است.

به گفته وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی،‌ در زمان بازداشت این «تروریست‌ها» تعداد «هفت بمب آماده انفجار و وسایل ارتباطی» نیز ضبط شده است. در اطلاعیه مربوطه آمده است که مواد منفجره استفاده شده از «یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس» به ایران وارد شده است.

در اطلاعیه این وزارتخانه اشاره نشده است که «چندین مورد بمب‌گذاری» مورد اشاره که گفته می‌شود در «شبکه‌های انرژی استان خوزستان» صورت گرفته در چه زمانی انجام گرفته است.

با این حال بخش نفت و گاز ایران در سال‌های اخیر بارها از بمب‌گذاری و آتش‌سوزی لطمه دیده و هر بار به گمانه خراب‌کاری دامن زده است.

از جمله خط لوله گاز صادراتی ايران به ترکيه بارها منفجر شده است. در مردادماه سال ۱۳۹۰ اين خط لوله شاهد انفجارهايی بود که در عمق ۶۰ کيلومتری خاک ترکيه صورت گرفت.

در بهمن‌ماه سال ۹۰ نيز انفجارهايی در خطوط لوله گاز داخلی ايران به وقوع پيوست که به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی کار «افراد خراب‌کار» بوده است.
XS
SM
MD
LG