لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

اعلام اتهام علیه یک ایرانی به جرم تلاش برای صدور قطعات هواپیما


دادگاه فدرال شهر نیویورک در ایالات متحده روز پنج‌شنبه، ۲۵ آبان‌ماه، به طور غیابی علیه یک مرد ایرانی به دلیل اقدام برای «صدور غیرقانونی قطعات یدکی هواپیماهای نظامی و غیرنظامی» اعلام اتهام کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، علیرضا معظمی گودرزی، ۲۸ ساله، در دادگاه فدرال در محله منهتن شهر نیویورک تفهیم اتهام شده است.

آقای معظمی گودرزی متهم است به دسیسه برای نقض قوانین اقتصادی بین‌المللی و همچنین پول‌شویی. آن طور که آسوشیتدپرس می‌گوید، حداکثر مجازات برای کل اتهامات این ایرانی می‌تواند ۱۰۵ سال زندان باشد.

به گفته مقامات قضایی آمریکا، این ایرانی که روز بیست و چهارم اکتبر در مالزی بازداشت شده هنوز در بازداشت پلیس مالزی است و پرونده استرداد وی به آمریکا در جریان است.

دادستان منطقه منهتن نیویورک گفت که علیرضا معظمی گودرزی در مراجعه به فروشندگان این نوع تجهیزات در آمریکا گفته بود که در صورت پیدا کردن راهی برای دور زدن تحریم‌های مربوط به صادرات چنین قطعاتی حاضر است مبلغ بیشتری بپردازد.

به گفته مقامات دادستانی آمریکا، یکی از فروشندگان این تجهیزات که نامی از او برده نشده این موضوع را به نیروهای انتظامی آمریکا اطلاع داده است.

بنا بر شواهد و مدارک موجود، یکی از قطعاتی که آقای معظمی در جستجوی خریدش بوده پروانه یا ملخ نوعی هلی‌کوپتر نظامی بوده است.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دارای بعد نظامی است و به منظور مقابله با آن، تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشته‌ است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره تأکید کرده است که به دنبال استفاده صلح‌‌آمیز از انرژی هسته‌ای است.
XS
SM
MD
LG