لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۴

مسابقه تشریحی که باعث اعتراض شد


بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی مشهد و انجمن علمی این دانشگاه برنامه‌ای تحت عنوان مسابقه تشریح یا (Vet Cup) را روز پنج‌شنبه، ۲۷ آذر، در این دانشگاه برگزار کردند.

در این مسابقه دانش‌آموزان دبیرستانی که در قالب یک گروه نفری ۷۵ هزار تومان برای شرکت در مسابقه پرداخت کرده بودند، باید در مدت زمان ۲۰ دقیقه اندام‌های داخلی یک موش آزمایشگاهی شامل قلب، ریه، کلیه، دستگاه گوارش (معده و روده‌ها) را از بدن این حیوان خارج می‌کردند.

گفت‌وگوی محمد ضرغامی با پوریا نادی درباره مسابقه تشریح
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:47 0:00
لینک مستقیم

برگزاری این برنامه با واکنش انجمن حمایت از حیوانات ایران و کوشندگان حقوق حیوانات روبه‌رو شد.

تا آنجا که این کوشندگان با دستکاری در پوستر این مسابقه، بر روی پوستر اصلی لکه‌های قرمز شبیه به خون را با فتوشاپ افزودند.

انجمن حمایت از حیوانات ایران در صفحه فیس‌بوک رسمی خود نوشته است، برگزاری این مسابقات، دانش‌آموزان را وادار ساخته است که در روزهای گذشته این جونده را با قیمت بالا و گاهی به تعداد بالا از دانشکده دامپزشکی تهیه و جلسات متعددی را برای کسب مهارت خروج اندام مذکور برگزار کنند.

انجمن حمایت از حیوانات ایران با انتقاد از برگزاری این برنامه آن را اقدامی «غیراخلاقی، سطحی و واهی» در جهت سوءاستفاده از حیوانات آزمایشگاهی دانسته است.

رادیوفردا در گفت‌وگو با پوریا نادی، از برگزارکنندگان این مسابقه، از او درباره چند و چون برگزاری این برنامه پرسیده است، در شرایطی که موسسه سرم سازی رازی به انجمن حمایت از حیوانات ایران اعلام کرده است که این موسسه هیچ گاه حیوانات مورد استفاده در آزمایش‌ها را به علت خطرات ناشی از شیوع میکرب و بیماری در اختیار دیگران قرار نمی‌دهد؛ و با توجه به اصول اخلاقی کار بر روی حیوانات آزمایشگاهی این حیوانات ‍با روش‌های مورد تایید از بین برده می‌شوند.

آقای نادی می‌گوید که این موش‌ها را از موسسه سرم‌سازی رازی تهیه کرده‌اند: حیوانات زنده بود و ما حیوانات را به صورت خیلی خیلی انسانی و با اخلاقانه و با اصول بیهوش کردیم، بیهوشی‌شان عمیق شده و از بین رفتند. اتفاقاً می‌خواهم این را بگویم که ما امروز در خدمت آقای کشمیری بودیم، یکی از فعالان انجمن حمایت از حیوانات. بردیم تمام قسمت‌ها را دیدند و خودشان با روند کار و شیوه کار آنجا بودند و دیدند که ما چه کار می‌کردیم. اول سرسختانه می‌گفتند کارتان اشتباه است؛ ولی وقتی من خوب توضیح دادم، خیلی خوب قانع شدند. ایشان آمدند و گفتند ما در کنار شما هستیم.

با توجه به این که دبیرستان‌ها در ایران رشته‌ای ندارند که بخواهند کالبدشکافی کنند...

اتفاقاً در دبیرستان‌های مطرح کشور و تمام دبیرستان‌های نمونه کشور کار تشریح به صورت روتین انجام می‌شود. یکی از دبیرستان‌ها فکر می‌کنم کیهان است. یک فیلم در آپارات هست که مسابقات تشریح برگزار کرده. حالا من چند و چون مسابقات را نمی‌دانم. این کارها به صورت روتین در مدارس انجام می‌شود. تشریح قورباغه و موش و حتی پرندگانی مثل مرغ و بلدرچین؛ و نکته مهم این است که در خیلی از این کارها اصول اخلاقی برای حیوانات رعایت نمی‌شود.

کاری که شما انجام دادید به نوعی متفاوت بوده. چون شما مسابقه گذاشتید.

توی مدارس هرساله این مسابقات انجام می‌شود و مسابقه‌ای هست به اسم نات کاپ. حتی توی مسابقات خوارزمی که مسابقات برای المپیاد کشور مسابقات تشریح برگزار می‌شود. همان طور که در کشورهای اروپایی و آمریکا تشریح به راحتی انجام می‌شود.

در نظر داشته باشید البته در آمریکا قوانینی وجود دارد در همین خصوص.

خب، در کشور ما متاسفانه نیست. اما خودمان چون دامپزشک هستیم خودمان را متعهد می‌دانیم که حقوق حیوانات را رعایت کنیم و برای همین روز اولی که این کار را شروع کردیم علاوه بر بحث علمی‌اش از لحاظ شرعی هم این موضوع را بررسی کردیم که از لحاظ شرعی هم مشکلی نداشته باشد.

ولی این را هم در نظر دارید که این وسط یک بحث آسیب‌شناسانه هم پیش می‌آید...

گفتند خشونت را باب می‌کند که من مخالفم با این امر، چون یک امر کاملاً تحقیقاتی است و کاملاً آموزشی. چون قبول دارم اگر بچه‌ها سر حیوانات را ببرند امر کاملاً خشونت بار است؛ ولی وقتی دارند کاری انجام می‌دهند با یک دارو با یک ماده بیهوشی، و حیوان بیهوش می‌شود و هیچ دردی را احساس نمی‌کند اینها خیلی بهتر آموزش می‌بینند که اگر قرار است چنین کاری باشد و ضرورت داشته باشد، باید از اصولش پیروی کنند.

آقای نادی، در جامعه‌ای که مردم سگ را با سنگ و چوب می‌زنند، آیا این روش می‌تواند آموزش مناسبی برای چنین جامعه‌ای باشد؟

متاسفانه توی شهر مشهد که حقوق حیوانات اصلاً رعایت نمی‌شود. شما که از سگ‌کشی مشهد که مسلماً باخبر هستید. سگ‌های ولگرد را می‌گیرند و معدوم می‌کنند. کاری که ما کردیم متاسفانه دیده نمی‌شود. چون ما یک گروه از موش‌هایی را برداشت کردیم و رویشان این عمل را انجام دادیم که موش‌هایی بودند که می‌خواستند اوت شوند به صورت طبیعی که روزانه هزاران از این موش‌ها در آزمایشگاه‌ها و دانشکده‌ها و فارم‌ها از بین می‌روند.

XS
SM
MD
LG