لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

حادثه مسمومیت زائران عربستانی در مشهد «غیرعمدی» بود


یک ماه پس از مسمومیت ده‌ها زائر شیعه عربستانی در شهر مشهد و انتشار گزارش‌هایی درباره احتمال عمدی بودن این حادثه، معاون سیاسی استاندار خراسان ‌رضوی روز چهارشنبه تاکید کرد که این حادثه «غیرعمدی» بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محسن صادقی، معاون استاندار، روز چهارشنبه، ۱۷ تیر، تصریح کرد: «این موضوع بر اساس یک سهل‌انگاری در سم‌پاشی هتل بود که متأسفانه به‌ صورت روش‌های غیر استاندارد این عمل انجام شده بود.»

آقای صادقی در عین حال گفت که بازرس پرونده رای خود درباره متهمان را بر اساس مدارک پزشک قانونی و سایر تحقیقات، صادر خواهد کرد و «باید منتظر نتایج دادگاه باشیم».

این گفته‌های آقای صادقی در حالی بیان شده است که حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران، روز دوشنبه، ۱۸ خرداد، گفته بود که احتمال عمدی بودن این حادثه «بیشتر از سهوی بودن آن است... مگر این که خلافش ثابت شود».

بر اساس گزارش‌ها، پس از مسموم شدن ۳۳ زائر شیعه عربستانی ساکن در هتل سه ستاره توحید مشهد، در روز یک‌شنبه، ۱۷ خرداد، چهار نفر از آنان شامل يک نوجوان ۱۲ ساله و سه کودک دوماهه، ۵ ماهه و ۸ ماهه فوت شدند.

پس از این حادثه، خبرگزاری مهر نوشته بود که انتشار خبر مسمومیت این زائران «موجب شد تا بسیاری از گمانه‌زنی‌‌های بی‌اساس فرضیه عمدی بودن این حادثه را به صدر محافل عمومی تبدیل کند».

با این حال غلامعلی صادقی، دادستان مشهد، در روز ۱۷ خرداد گفت که مدرکی مبنی بر «تعمد» در مسمومیت این افراد به دست نیامده ‌است.

در همین حال علی‌اصغر حسنی، مدیر گروه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفته بود که «بر اساس بررسی‌های انجام شده، مسئولان هتل در طبقه پنجم این هتل اقدام به سم‌پاشی با استفاده از قرص آلومینیوم فسفید (سموم ارگانه فسفره) کرده بودند که گاز ناشی از این سم به دیگر طبقات منتقل و سبب مسمومیت تعدادی از زائران عرب‌‌زبان شده است».

علی مظفری، رئیس‌کل دادگستری استان خراسان رضوی، نیز از قرص برنج به عنوان سم استفاده شده در این هتل نام برده بود.

پیش از این ابراهیم رئیسی، دادستان کل ایران، از بازداشت پنج نفر در ارتباط با این حادثه و پلمب شدن هتل محل وقوع حادثه خبر داده بود.

پس از این حادثه، روز پنج‌شنبه، ۱۱ تير، نیز ۴۶ دانش‌آموز که از قم به مشهد رفته بودند بر اثر استفاده «از غذای فاسد» دچار مسموميت شدند.

XS
SM
MD
LG