لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

اختصاص بودجه تحقیقاتی در پی «خودکشی‌های اخیر مسجدسلیمان»


مامور پلیس در کنار گودالی از نفت در شهر مسجدسلیمان
مامور پلیس در کنار گودالی از نفت در شهر مسجدسلیمان

معاون پژوهش در دانشگاه آزاد واحد مسجدسلیمان در استان خوزستان روز جمعه از تشکیل کمیته برای آسیب‌شناسی خودکشی‌های «اخیر» در این شهر و تعیین اعتباری تا سقف ۲۰ میلیون تومان برای این کمیته خبر داد.

احمد نیامدپور، معاون دانشگاه آزاد مسجدسلیمان، روز جمعه، پنجم دی، در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت که این کمیته با همکاری یک نماینده از سازمان بهزیستی و پس از دریافت اطلاعات تکمیلی از دادستانی و نیروی انتظامی رسما کار خود را آغاز خواهد کرد.

به گفته آقای نیامدپور، این کمیته تحقیقاتی از اساتید متخصص در زمینه جامعه‌شناسی و روان‌شناسی تشکیل شده است.

در حالی که وی اشاره‌ای به آمار خودکشی‌های «اخیر» در شهر مسجدسلیمان نکرده است، در ماه‌های اخیر برخی از رسانه‌های محلی آمار خودکشی در این شهر را «نگران‌کننده» خوانده‌اند.

پیشتر نیز محمدرضا کرمزاده، عضو شورای اسلامی شهر مسجدسلیمان، از ۳۳۱ مورد خودکشی در این شهر در سال ۹۰ خبر داده و گفته بود که ۱۲ مورد از این خودکشی‌ها منجر به مرگ افراد شده است.

به گفته آقای کرمزاده، اکثر افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند زیر ۲۵ سال داشته‌اند.

پایگاه خبری ایبنانیوز نیز در هفته پایانی اردیبهشت سال جاری از سه مورد مرگ ناشی از خودکشی در مسجدسلیمان ظرف تنها یک هفته خبر داده بود.

بر اساس سرشماری سال ۸۵، شهرستان مسجدسلیمان بیش از ۲۷۱ هزار نفر جمعیت دارد. از این شهر به عنوان پایتخت نفت ایران نام برده می‌شود و آن طور که در گزارش‌ها آمده نفت اولین بار در سال ۱۹۰۸ در ایران و در این شهر کشف شده است.

با وجود این گزارش مسئولان استانی از آمار گسترده فقر و بیکاری در این شهرستان حکایت دارد.

از جمله هوشمند صفایی، مدیرکل رفاه اجتماعی استانداری خوزستان، روز اول آذر، آمار بیکاری مسجدسلیمان رابیش از ۴۰ درصد و بیشترین میزان بیکاری در استان خوزستان ذکر کرده بود.

نرخ بیکاری ایران در تابستان سال جاری ۹.۵ درصد اعلام شد.

از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه بیش از ۱۴۳۷ تن در ایران به دلیل آن چه خودکشی تشخیص داده شده جان خود را از دست داده‌اند. از این میان، ۹۸۵ تن مرد و ۴۵۲ تن زن بوده‌اند.

سازمان پزشکی قانونی ایران روز ۱۷ شهریور اعلام کرده بود که آمار خودکشی در چهارماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش، افزایش پیدا کرده است.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور همچنین در ۹ ماهه اول سال گذشته ۳۱۲۵ تن در حوادثی که مشکوک به خودکشی تشخيص داده شد، جان خود را از دست داده‌اند که از ميان آنها ۹۸۲ تن زن و ۲۱۴۳ تن مرد بودند.

XS
SM
MD
LG