لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

ظریف: عربستان به دنبال به حاشیه راندن ایران است


وزیر خارجه ایران با تاکید بر این که ایران هیچ گاه به دنبال به حاشیه راندن عربستان سعودی از منطقه نبوده در مقابل این کشور را متهم کرد که «از طریق برقراری روابط با کشورهای بزرگ» به دنبال «به حاشیه راندن ایران» است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مصاحبه با شبکه المیادین لبنان که روز سه‌شنبه، ۱۲خرداد، در خبرگزاری صداوسیما منتشر شد تاکید کرد که «زمان خرید امنیت گذشته است» و کشورهای منطقه نیازمند همکاری با یکدیگر برای ایجاد امنیت هستند.

وی اضافه کرد: «کشورهای منطقه یا باید با کمک یکدیگر امنیت و آرامش را ایجاد کنند و یا این که در محیطی ناآرام و دشوار زندگی نمایند.»

تنش در روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی و عربستان سعودی پس از مداخله نظامی این کشور در یمن بالا گرفته و وزارت خارجه ایران دربارهٔ موضوعات مرتبط با این مداخله، در دو ماه گذشته سه بار کاردار عربستان در تهران را احضار کرده‌ است.

در همین حال آقای ظریف روز سه‌شنبه با انتقاد از حملات هوایی عربستان سعودی به مواضع شیعیان شورشی حوثی در یمن افزود: «دوران استقرار امنیت با حملات هوایی و پول دادن گذشته است.»

وزیر خارجه ایران همچنین از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواست تا «گفت‌وگوی روشنی»را برای حل و فصل مسائل مشترک آغاز کنند.

وی تاکید کرد: «کشورهای همسایه ایران، اولویت تهران هستند و هر تهدیدی برای این کشورها تهدیدی برای ایران نیز هست.»

پیش از شدت گرفتن بحران یمن نیز ایران و عربستان درباره سوریه با یکدیگر اختلاف نظر شدید داشتند.

جمهوری اسلامی پس از چهار سال جنگ داخلی قاطعانه از دولت بشار اسد حمایت می‌‌کند و به گفته حسن روحانی «تا پایان» با حکومت اسد خواهد بود، اما عربستان سعودی از مخالفان سرسخت حکومت بشار اسد به شمار می‌‌رود.

حسن روحانی، رئیس جمهور، روز سه‌شنبه در دیدار با محمد جهاد اللحام، رئیس مجلس سوریه، تاکید کرد که ایران «تا پایان راه در کنار سوریه می‌ماند».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای روحانی بدون اشاره به نام کشور خاصی افزود: «متأسفانه برخی کشورهای منطقه دچار اشتباه محاسباتی هستند و فکر می‌کنند نیروهای تروریستی همواره ابزاری در اختیار آنها برای دستیابی به اهداف‌شان است، در حالی که دیر یا زود تروریسم بلای جان خودشان خواهد شد.»

به نظر می‌رسد اشاره آقای روحانی به عربستان سعودی باشد.

در مقابل عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز یک‌شنبه، ۱۰ خرداد، گفته بود که «دخالت» ایران در یمن، سوریه، عراق و لبنان پذیرفتنی نیست.

با این حال حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه ایران، در واکنش به این سخنان تأکید کرد که ایران به حمایت خود از کشورهای یادشده «قویاً» ادامه می‌دهد.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، نیز در تایید همین موضع روز دوشنبه، ۱۱ خرداد، تأکید کرد که ایران در کنار «متحدان اصیل» خود در منطقه خواهد ماند.

XS
SM
MD
LG