لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

واکنش به ادعای مقام بانک مرکزی: «فقط یک‌سوم ارز دارو» تامین شده


تنها چند روز پس از ادعای یک مقام بانک مرکزی مبنی بر عملکرد «خوب» این نهاد جمهوری اسلامی در زمینه تامین ارز دارو، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در ایران با متهم کردن غیرمستقیم این مقام به دروغ‌گویی اعلام کرد که «تنها یک‌سوم» ارز دارو تامین شده است.

صمد کریمی، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی، وابسته به بانک مرکزی ایران، روز یک‌شنبه هفته جاری به خبرگزاری مهر گفت که بانک مرکزی در ۹ ماه اول سال جاری «۲٫۳ میلیارد دلار» برای واردات دارو ارز پرداخت کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته «۲۸ درصد» افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو روز چهارشنبه، ۲۹ آذرماه، به این ادعای مقام بانک مرکزی واکنش نشان داده و غیرمستقیم او را به دروغ‌گویی متهم کرده است.

ناصر ریاحی، رئیس این اتحادیه، اعلام کرده است که کل ارزی که بانک مرکزی جمهوری اسلامی در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۱ پرداخت کرده است ۹۷۷ میلیون یورو یعنی زیر یک میلیارد یورو بوده که از این میزان هم «تنها ۶۳۷ میلیون یورو» به شرکت‌های واردکننده دارو در کشور پرداخت شده است.

از سوی دیگر به گفته خبرگزاری ایسنا محمد بشری، عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو، نیز تاکید کرده است که ۹۷۷ میلیون یوروی پرداختی از طرف بانک مرکزی تنها «حدود یک‌سوم ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی» است.

اما از همین «یک‌سوم» بودجه مورد نیاز برای خرید دارو از خارج نیز مقداری اصلا به دست فروشندگان خارجی نرسیده است که ناصر ریاحی دلیل این امر را از جمله «تبعات غیرمستقیم تحریم‌ها» دانسته است.

این در حالی است که صمد کریمی، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی، روز یک‌شنبه عملکرد سیستم بانکی ایران در تامین نیازهای دارویی کشور را «خوب» ارزیابی کرده و تقصیر مشکلات را به گردن «سایر حوزه‌ها، به‌ویژه امور کنترل و نظارت بر واردات و توزیع دارو در کشور» دانسته بود.

موضوع تامین ارز برای واردات داروهای خارجی چندی است که در ایران بر سر زبان‌هاست و کمبود این داروها که با افزایش تحریم‌های کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی نسبت مستقیم دارد رفته‌رفته دارد در ایران ابعادی فاجعه‌بار می‌یابد.

در همین زمینه چندی پیش وزیر بهداشت گفت که از نظر وزارتخانه او، دارو و ملزومات پزشکی باید اولویت‌های ۲ و ۳ در تخصیص ارز مرجع باشند، در حالی که این موارد اکنون اولویت‌های ۷ و ۸ دارند.

موضوع اولویت‌های ارز زمانی بالا گرفت که در روزنامه‌های ایران از قول برخی از مقامات از جمله وزیر بهداشت اعلام شد که برخی کالاها مانند زین اسب و همچنین دسته‌بیل در اولویت‌های بالاتری از داروهای مورد نیاز مردم مثل اولویت ۴ یا ۵ قرار گرفته‌اند.
XS
SM
MD
LG