لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۹

وکیل مهدی هاشمی اتهام جاسوسی به موکل خود را رد کرد


عکسی که خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از مهدی هاشمی در بیمارستان ضمیمه بیانیه خود منتشر کرده است.
عکسی که خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از مهدی هاشمی در بیمارستان ضمیمه بیانیه خود منتشر کرده است.
وکیل مهدی هاشمی، فرزند آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز جمعه، ۱۹ آبان، اتهام جاسوسی به موکل خود را که در برخی رسانه‌های داخل کشور از جمله خبرگزاری فارس مطرح شده است رد کرد.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل دادگستری، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: «متاسفانه یکی از خبرگزاری‌ها و دو سایت خبری اتهاماتی را به مهدی نسبت داده‌اند که موکلم پس از مشاهده اخبار منتشر شده اعلام کرد این اتهامات صحت ندارد. به همین خاطر صبح فردا (شنبه) شکایتی را در این خصوص در دادسرای فرهنگ و رسانه مطرح خواهیم کرد.»

اشاره آقای علیزاده طباطبایی به خبری است که نخست روز چهارشنبه، ۱۷ آبان، در خبرگزاری فارس منتشر شد و در آن به نقل از «یک منبع آگاه» آمده بود که به مهدی هاشمی «چهار اتهام اصلی» تفهیم شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، این اتهامات شامل «جاسوسی و انتقال اطلاعات حساس به بیگانگان»، «اخلال در امنیت کشور» در روزهای پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸، «اخلال در نظام اقتصادی کشور» و «فساد در قراردادهای بزرگ نفتی در دوران مسئولیت در وزارت نفت در زمان ریاست ‌جمهوری آقای رفسنجانی» می‌شود.

وکیل مهدی هاشمی با اشاره به این خبر گفت: «با توجه به این که تحقیقات از مهدی هاشمی محرمانه است نباید در خصوص آن اطلاع‌رسانی صورت می‌گرفت.»

وی در ادامه گفت: «بر اساس تبصره ماده ۱۸۸ آئین دادرسی نباید مشخصات و یا اتهامات متهمان در جریان دادگاه و تحقیقات افشا شود که ما انتظار داشتیم قوه قضاییه به این موضوع واکنش نشان دهد.»

مهدی هاشمی که از اوایل ماه مهر در بازداشت به‌ سر می‌برد، روز دوشنبه ۱۵ آبان به دلیل بیماری قلبی به بیمارستان دی تهران منتقل شد و مورد عمل آنژیوگرافی قرار گرفت.

او روز جمعه بار دیگر به زندان اوین بازگشت، و این در حالی است که خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بیانیه‌ای «خطاب به ملت ایران» انتقال او به زندان را به «ربایش» تعبیر کرده‌اند، عملی که به گفته آنان «بدون اطلاع پزشکان» و توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته است.

شکایت خانواده آیت‌الله رفسنجانی از خبرگزاری فارس و برنامه ۲۰:۳۰

خانواده آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در این بیانیه که روز شنبه، ۲۰ آبان، منتشر شده است، خبرگزاری فارس را به «دروغ‌پردازی» درباره «اتهامات تفهیم شده در زندان به آقای مهدی هاشمی» متهم کردند و از قصد خود برای شکایت از این رسانه و دیگر سایت‌هایی که اقدام به انتشار این خبر کرده‌اند خبر دادند.

در این بیانیه آمده است: «آن‌چه بی‌عدالتی رویه این رسانه‌ها را مشخص می‌کند مقایسه روش اطلاع‌رسانی درباره آقای مهدی هاشمی با پرونده‌های اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، بیمه ایران و... در استفاده از نام متهم و موارد اتهامی ثابت نشده است که در عین حال حتی به فرض تفهیم اتهامات منتشر شده، این رویه بر اساس نص صریح آیین دادسری کیفری عمل مجرمانه و در حکم «افترا» است.»

به گفته خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در طول دوران «بازداشت انفرادی ۴۳ روزه» آقای هاشمی «ادله‌ای دال بر انجام جرم» به او ارائه نشده و محورهای بازجویی بیشتر بر اساس آن‌ چیزی است که «در رسانه‌های وابسته به جریان‌ها و اشخاص معلوم‌الحال منتشر شده است».

این بیانیه می‌افزاید که آقای مهدی هاشمی به پدر خود، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، به هنگام عیادت در بیمارستان گفته است: «تا زمانی که دلیلی برای اتهامات ارایه نکنند ادامه بازجویی‌ها بیهوده بوده و به طور طبیعی نمی‌توانم به آنها پاسخی ارایه دهم حتی اگر ادامه حضورم در انفرادی تا چند ماه دیگر هم به طول بینجامد.»

در بخشی از این بیانیه همچنین برنامه خبری ۲۰:۳۰ که از تلویزیون دولتی ایران پخش می‌شود به «نشر اکاذیب» درباره وضعیت سلامت آقای مهدی هاشمی متهم شده و در آن آمده است: «خبر بیماری آقای مهدی هاشمی در برنامه خبر ۲۰:۳۰ (رسانه ملی) آن هم با کنایه، عناد و با هدف دروغ جلوه دادن بیماری ایشان، از مصادیق بارز نشر اکاذیب جهت تشویش اذهان عمومی از سیمای جمهوری اسلامی است که با هزینه بیت‌المال اداره می‌شود.»

شرح «ربوده» شدن مهدی هاشمی

بخش دیگری از بیانیه خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به شرح آن‌ چه «ربودن» مهدی هاشمی از بیمارستان خوانده شده اختصاص دارد.

در این بیانیه آمده است که مهدی هاشمی در مسیر انتقال از اتاق خود در بیمارستان به بخش سی‌تی اسکن «ربوده» شده است، در حالی که او به دستور پزشک باید حداقل تا روز شنبه در بیمارستان بستری می‌ماند.

خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این عمل را «عجیب، سوال‌برانگیز و تداعی‌کننده فیلم‌های اکشن و پلیسی» توصیف می‌کند و می‌نویسد که علت و ضرورت این «اقدام بی‌سابقه» برای آنها غیرقابل درک است و «بی‌صبرانه» در انتظار توضیحات دادستانی درباره انجام آن هستند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی، در سال‌های اخیر مواضعی انتقادی نسبت به عملکرد دولت و حکومت ایران گرفته است.

مهدی هاشمی، فرزند چهارم او، در پی ناآرامی‌های تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران که در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ رخ داد برای «ادامه تحصیل» از ایران خارج شد، در حالی که رسانه‌های دولتی ایران اتهاماتی را علیه او در رابطه با این ناآرامی‌ها مطرح می‌کردند.

مهدی هاشمی اوایل ماه مهر به ایران بازگشت و کمتر از ۲۴ ساعت بعد بازداشت شد.

فائزه هاشمی، فرزند دیگر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، نیز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به شش ماه زندان و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شده و هم‌اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان اوین است.
XS
SM
MD
LG