لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۸

واکنش به اعتراض تازه امارات به سفر هیئت ایرانی به جزایر سه‌گانه


سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت، در واکنش به اعتراض تازه امارات متحده عربی با دفاع از بازدید هیئت پارلمانی ایران از جزایر سه‌گانه جنوب ایران این بازدید را «در حوزه صلاحیت جمهوری اسلامی» توصیف کرد.

امارات متحده عربی یک روز پیشتر یعنی روز دوشنبه در بیانیه‌ای رسمی دیدار ماه گذشته نمایندگان مجلس ایران از جزایر مورد ادعای خود را «نقض فاحش حاکمیت» خود و «ضربه‌ای» بر مناسبات این کشور با ایران دانسته بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به این اعلام موضع امارات اعلام کرد که بازدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران از این جزایر که تحت کنترل و نظارت تهران است «موضوع داخلی ایران» به شمار می‌رود.

آقای مهمان‌پرست در این باره گفت: «سفر هیئت پارلمانی ایران به جزایر سه‌گانه در صلاحیت و مسئولیت جمهوری اسلامی قرار دارد و این جزایر تعلق ابدی به ایران داشته و خواهد داشت.»

اختلافات سرزمینی میان ایران و امارات متحده عربی بر سر حاکمیت بر سه جزیره تنب بزرگ و تنب کوچک و ابوموسی مدت‌هاست که ادامه دارد و هر از گاهی با اعتراض کشورهای عربی و واکنش جمهوری اسلامی به این اعتراضات به صدر اخبار می‌آید.

امارات مدعی سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک است که در سال ۱۹۷۱ طی توافقی میان ایران و بریتانیا به ایران بازگردانده شد. امارات متحده در سال ۱۹۷۱ به عنوان کشور مستقل به رسمیت شناخته شد.

ایران همواره ادعای ارضی امارات را رد کرده و این جزایر را بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک خود دانسته، اما در عین حال طرف عرب را نیز به گفت‌وگو و رفع مناقشه در این باره دعوت کرده است.

سفر به کنیا «به قصد گردش»

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه همچنین در واکنش به صدور حکم حبس ابد برای دو ایرانی در کشور آفریقایی کنیا آن را موضوعی «قابل تامل» توصیف کرده و از دولت کنیا خواست که در این حکم تجدیدنظر کرده و این دو فرد را آزاد کند.

دادگاهی در کنيا روز دوشنبه دو متهم ايرانی مظنون به عضويت در سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، را به اتهام تلاش برای انجام عمليات تروريستی به حبس ابد محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين دو ايرانی که نام آنها «احمد ابوالفتحی محمد» و «منصور موسوی» عنوان شده است، هفته گذشته از سوی دادگاه مجرم شناخته شدند، اما حکم نهايی دادگاه روز دوشنبه، ۱۶ ارديبهشت‌ماه، صادر شد.

دادگاه کنيایی روز پنج‌شنبه، ۱۲ ارديبهشت، گفته بود که اين افراد در صورت عملياتی کردن نقشه‌های خود احتمالاً باعث «کشتار دسته‌جمعی و نقص عضو قربانيان» می‌شدند.

این در حالی است که به گفته رامین مهمان‌پرست این دو تبعه ایران «با روادید قانونی و به قصد گردش» وارد کنیا شده‌اند، اما «بر اساس یک سناریوی طراحی‌شده» در این کشور بازداشت و متهم شده‌اند.
XS
SM
MD
LG