لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۸

مردم شهر مهران، «کلافه و نگران» از صدای مهیب انفجار مین


خنثی‌سازی و انهداممین‌ها و مواد منفجره بر جامانده از جنگ ایران و عراق در شهر «مهران» استان ایلام «بدون اطلاع‌رسانی قبلی»٬ ساکنان این شهر را «کلافه» و «نگران» کرده است.

وب‌سایت خبری محلی «آوای مهران» روز پنج‌شنبه، ۱۵ بهمن‌ماه، همچنین گزارش داد که «صدای مهیب و ترسناک مواد منفجره در نزدیک شهر باعث شده به منازل مردم خسارت» وارد شود.

به نوشته این وب‌سایت، «کسانی که در خانواده‌هایشان از بیماران قلبی مراقبت می‌کنند صدای هولناک انفجارات را خطری برای جان بیماران‌شان می‌دانند.»

«عدم اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع» درباره زمان خنثی‌سازی و نزدیک بودن انفجار‌ها به برخی خانه‌های مسکونی از مهم‌ترین دلایل اعتراض ساکنان این شهر اعلام شده است.

«آوی مهران» افزوده است که «بسیاری از شهروندان مهرانی به این امر اعتراض دارند و آن را خطری جدی برای خود و خانواده‌شان به شمار می‌آورند.»

قرارگاه پاکسازی میادین مین استان ایلام از ۱۹ دی‌ماه امسال فعالیت خود را در مناطقی از شهر «مهران» آغاز کرده و به نظر می‌رسد این انفجار‌ها ناشی از این فعالیت‌ها باشد.

استان ایلام با ۴۳۰ کیلومتر دارای طولانی‌ترین مرز مشترک با کشور عراق است و در میان پنج استان مرزی ایران٬ آلوده‌ترین منطقه به مین و مواد مفنجره است.

بر اساس آمار‌های اولیه که در سال ۱۳۶۷ و پس از پایان جنگ عراق علیه ایران منتشر شد٬ ۱۱۰۰ کیلومتر از مرز مشترک این دو کشور آلوده به مین و مواد منفجره به جا مانده از جنگ است.

پنج استان ایران به مساحت حدود چهار میلیون و ٢٠٠ هزار هکتار به دست‌کم ۱۶ میلیون مین آلوده‌اند که در سال‌های اخیر تعداد قابل توجهی از آنها خنثی یا منفجر شده است.

آمار‌های تفکیکی نشان می‌دهد که از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۹۲، انفجار مهمات بر جا مانده از جنگ در پنج استان غربی ایران در مجموع دو هزار و ۴۳۳ نفر کشته و پنج هزار و ۶۰۱ نفر زخمی داشته است.

دولت ایران پس از پایان جنگ تلاش‌ها برای پاک‌سازی این مناطق را آغاز کرده و بر اساس گفته فرماندهان ارتش تاکنون دست‌کم ۱۳۰ سرباز در روند این پاکسازی‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG