لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

موضوع نامه دو وزیر سابق «تشکیل ستاد فراقوه‌ای با اختیارات زیاد» بود


محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام
در نخستین واکنش رسمی به افشاگری روزنامه ایران درباره نامه «دو وزیر سابق به یک مقام عالی‌رتبه»، محسن رضایی روز جمعه، ۲۷ مردادماه، موضوع این نامه را «تشکیل ستاد فراقوه‌ای» با «اختیارات زیاد» و مخاطب آن را رهبر جمهوری اسلامی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره نامه‌ای به این نکات اشاره کرد که خبر آن کمتر از یک هفته پیش در روزنامه ایران، وابسته به دولت محمود احمدی‌نژاد، منتشر شد.

روزنامه ایران روز ۲۲ مردادماه نوشت که «دو تن از وزیران پیشین دولت محمود احمدی‌نژاد» در نامه‌ای به «یکی از مقام‌های عالی‌رتبه نظام» از او خواسته‌اند دولت از همه مسئولیت‌های کلان خود خلع شده و در شرایط بحرانی کنونی ستادی متشکل از روسای قوای سه‌گانه کشور را اداره کند.

روزنامه ایران نه به نام نویسندگان این نامه اشاره کرده بود و نه به مخاطب آن، ولی عکسی محو از دو تن چاپ کرده بود که بلافاصله حدس زده شد مصطفی پورمحمدی، وزیر سابق کشور، و منوچهر متکی، وزیر سابق خارجه، باشند.

این دو وزیر سابق از زمان خارج شدن از کادر نیروهای محمود احمدی‌نژاد در هر فرصتی با اشاره به اوضاع نابه‌سامان داخلی و اقتصادی کشور مستقیم و غیرمستقیم به بی‌کفایتی دولت جمهوری اسلامی تاخته‌اند.

محسن رضایی به گزارش خبرگزاری مهر در اظهار نظر خود در این باره به نام نویسندگان این نامه اشاره نکرده، اما مخاطب آن را علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خوانده است، نکته‌ای که رسانه‌های داخلی کشور پیشتر به‌درستی حدس زده بودند.

به گفته دبیر مجمع تشخیص، نویسندگان نامه که او از آنها به عنوان «آقایان» یاد کرده «تاکید کرده بودند که ستاد فراقوه‌ای تشکیل شود و این ستاد اختیارات زیادی را داشته باشد».

به گفته این مقام جمهوری اسلامی، «نامه فقط در این حد بود و چیز دیگری در آن اشاره نشده بود».

او اما در ادامه «رسانه‌ها و طرفداران» دولت محمود احمدی‌نژاد را به «بزرگ‌نمایی» متهم کرده و این نکته را تکذیب کرده است که خواسته نویسندگان نامه به رهبر ایران «خلع» احمدی‌نژاد از اختیاراتش بوده است.

روزنامه ایران در گزارش خود در این باره نوشته بود: «نامه‌ای را خطاب به یكی از مقامات عالی‌رتبه نظام تهیه و تنظیم كرده‌اند كه در آن پیشنهاد شده با توجه به وضعیت حساس و بحرانی كشور ستادی متشكل از رؤسای قوای سه‌گانه و برخی از عقلای دیگر تشكیل و مدیریت مسائل اجرایی را طی یک سال آینده بر عهده گیرد.»

ارگان دولت در ادامه این گونه نتیجه‌گیری کرده بود که این اقدام یعنی تشکیل ستاد به معنای خلع اختیارات دولت احمدی‌نژاد خواهد بود.

محسن رضایی در تکذیب این نکته در نامه وزرای سابق به علی خامنه‌ای گفته است: «اصلا در این نامه به این موضوع اشاره‌ای نشده بود و حتی رئیس جمهور می‌تواند هم‌چنان مسئولیت این ستاد پیشنهادی را بر عهده بگیرد.»

با این حال آقای رضایی توضیح نداده است که اگر رئیس جمهور می‌تواند خود ریاست این ستاد به گفته او فراقوه‌ای را نیز داشته باشد، دیگر چه نیازی به تشکیل آن هست.

به دنبال انتشار گزارش روزنامه ایران، سایت بازتاب در تحلیل آن نوشته بود که انتشار این گزارش «احتمالا دلالت بر صحت این خبر» داشته و «ارگان دولت با افشای آن خواسته است باعث سوزاندن کل این طرح شود».
XS
SM
MD
LG