لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

مولانا عبدالحمید: از توهین به اعتقادات مذهبی در تلویزیون خودداری شود


مولانا عبدالحمید (وسط) در دیدار با حسن روحانی
مولانا عبدالحمید (وسط) در دیدار با حسن روحانی

مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در نامه‌ای به محمد سرفراز، رئیس جدید صداوسیمای جمهوری اسلامی خواستار پخش اذان اهل سنت از رادیو و تلویزیون در مناطق سنی‌نشین کشور و خودداری از توهین به «اعتقادات مذهبی و فرهنگ اقوام ایرانی» در برنامه‌های این نهاد شد.

مولانا عبدالحمید همچنین نوشت که گردانندگان صدا و سیمای جمهوری اسلامی باید از گرایش‌های مذهبی، جناحی، حزبی و غیره دوری کرده و بی‌طرفی خود را به همه به اثبات برساند.

به گزارش وب‌سایت خبری «سنی آن‌لاین»، امام جمعه اهل سنت زاهدان در نامه خود با اشاره به تنوع قومی و مذهبی در ایران خواستار آن شد که از زبان، لباس، فرهنگ و معتقدات دینی و مذهبی اقوام در برنامه‌های صداوسیما با «حرمت خاص» یاد شود.

وی اضافه کرد: «تلاش شود در فیلم‌ها و سریال‌ها و سایر برنامه‌های صداوسیما به لباس و فرهنگ اقوام ایرانی و معتقدات مذهبی‏شان توهینی صورت نگیرد.»

در سال‌های گذشته، علمای اهل سنت ایران، از جمله مولانا عبدالحمید، بارها به «توهین» به باورهای اهل سنتدر صداوسیمای جمهوری اسلامی اعتراض کرده‌اند.

درآخرین مورد، مولانا گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر، روز ۱۶ آبان به «تحریف اعتقادات اهل سنت» و پخش تصاویری از صداوسیما که به ادعای این رسانه عزاداری اهل سنت برای امام سوم شیعیان را نشان می‌داد اعتراض کرد.

به گفته مولانا گرگیج، «ما این حق را داریم که مطابق باورهای مذهبی خود عمل کنیم. آیا در مذهب اهل سنت روز عزایی وجود دارد؟»

بر اساس گزارش‌ها، در پی این سخنرانی، صداوسیما حملات شدیدی را متوجه این روحانی اهل سنت کرده است.

پخش فیلم مختارنامه در سال ۸۹ نیز اعتراض گسترده روحانیون اهل سنت در ایران را سبب شد.

حاج حسن امينی، يکی از علمای اهل سنت کرد در ايران، درباره اين سريال به راديوفردا گفت: «متاسفانه اين کارها تازگی ندارد. در فيلم امام علی هم اين مسئله بود... اگر اينها راست می‌گويند، پس چرا به ما اجازه نمی‌دهند تا از همين راديو و تلويزيون ايران از خودمان دفاع کنيم؟»

حمیدرضا پشنگ، دبیر مجمع نمایندگان سنی مجلس ایران، نیز روز ۲۴ فروردین سال جاری خواستار آن شده بود که توهین به مقدسات و علمای اهل سنت جز خطوط قرمز نظام قرار گیرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در نامه تازه خود به رئیس سازمان صداوسیما تصریح کرد: «همچنین شایسته است اذان اهل‌ سنت در اوقات شرعی در مناطق سنی‌نشین پخش شود و در راستای معرفی مناسب فرهنگ و آداب و رسوم آنها برنامه‌هایی در رادیو و تلویزیون به زبان مادری اقوام تولید شود.»

درخواست پخش اذان اهل سنت از صداوسیما در مناطق سنی‌نشین پیش از این بارها توسط روحانیون اهل سنت و رسانه‌های نزدیک به آنان مطرح شده است.

مولانا عبدالحمید در ادامه نامه خود نوشت: «در شرایطی این مسئولیت به جناب‌عالی واگذار می‌شود که در سراسر جهان شبکه‌های ماهواره‌ای زیادی راه‏اندازی شده و واضح است این شبکه‌ها تأثیر زیادی خصوصا در میان ایرانیان داشته و بسیار از آنها را جذب کرده‌اند.»

محمد سرفراز روز ۱۷ آبان با حکم رسمی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، به ریاست سازمان صداوسیما رسید.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در نامه خود تصریح کرد: «با توجه به این که رسانه ملی مربوط به همه ایرانیان است، جذب اعتماد مردم ایران تا صداوسیما را از خود بدانند و به آن اعتماد کنند، بسیار ضروری است.»

مولانا عبدالحمید تاکید کرد که گردانندگان صدا و سیمای جمهوری اسلامی باید از گرایش‌های مذهبی، جناحی، حزبی و... دوری جسته و بی‌طرفی خود را نسبت به همه به اثبات برسانند.

به گفته روحانیون اهل سنت، بر اساس آمار وزارت کشور و اظهارات منابع رسمی، اهل سنت «حدود ۲۰ درصد» کل جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG