لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

در پی پایان اعتصاب غذا، مرتضی مرادپور، زندانی سیاسی، «آزاد شد»


مرتضی مرادپور (چپ) آزاد شد، سعید شیرزاد هم‌چنان در حبس
مرتضی مرادپور (چپ) آزاد شد، سعید شیرزاد هم‌چنان در حبس

بر اساس گزارش‌ها، مرتضی مرادپور که روز چهارشنبه پس از ۶۵ روز به اعتصاب غذای خود پایان داده بود، روز جمعه، دهم دی‌ماه، از زندان آزاد شد. در همین حال اعتصاب غذای علی شریعتی، آرش صادقی، سعید شیرزاد، محمدرضا نکونام، مهدی کوخیان، نزار زکا و حسن رستگاری مجد ادامه دارد.

بر اساس گزارش برخی وب‌سایت‌های حقوق بشری از جمله وب‌سایت مجموعه فعالان حقوق بشر، هرانا، مرتضی مرادپور پس از آزادی به دلیل ضعف جسمی و مشکلات ناشی از اعتصاب غذای طولانی به مرکز درمانی منتقل شد.

فردین مرادپور، برادر مرتضی مرادپور، پیش از این گفته بود که مسئولان قضایی برای رسیدگی به درخواست برادرش مبنی بر اعمال ماده ۱۳۴ اقدامی انجام نداده‌اند، اما قول داده‎اند که پس از شکستن اعتصاب غذا به پرونده‌ او «طی یک روال قانونی» رسیدگی کنند.

مرتضی مرادپور زندانی ۲۹ ساله که در حال سپری کردن حکم سه سال زندان بود، رد درخواستش برای اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی را از جمله دلایل اعتصاب غذای خود اعلام کرده بود.

طبق ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی، اگرچه قاضی برای هر یک از جرایم مجازات مستقلی را صادر می‌کند، اما در مرحله اجرای حکم، تنها مجازاتی که از بقیه شدیدتر است باید اجرا شود.

در همین حال اعتصاب غذای چند زندانی سیاسی دیگر هم‌چنان ادامه دارد و آرش صادقی ۶۷ روز، علی شریعتی ۶۰ روز، سعید شیرزاد ۲۳ روز و نزار زکا ۲۲ روز است که اعتصاب کرده‌اند.

در همین زمینه در روزهای گذشته توئیت‌های زیادی با درخواست آزادی آرش صادقی منتشر شده است.

جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی ایران نیز در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور، که روز دوشنبه، ششم دی، منتشر شد، خواستار ورود و تلاش او برای نجات جان على شریعتى و آرش صادقى از مرگ شدند.

در همین حال وب‌سایت کلمه خبر داد که آیت الله محمدرضا نکونام، از اساتید حوزه علمیه قم که از سال ۹۳ زندانی است، در اعتراض به «فشارها برای پذیرش شروط دادگاه ویژه روحانیت و محرومیت از درمان بیماری‌هایش» از روز اول دی اعتصاب غذا کرده است.

در مورد دلایل بازداشت آقای نکونام گزارش‌های متفاوتی منتشر شده است. برخی وب‌سایت‌ها بازداشت او را با انتقاد از مواضع آیت الله مکارم شیرازی درباره اینترنت پرسرعت مرتبط می دانند، اما دفتر این مرجع تقلید این موضوع را رد کرده است.

در همین حال چند وب‌سایت از جمله وب‌سایت هرانا نیز خبر داده‌اند که مهدی کوخیان که یک کانال تلگرامی در شهر ملکان در استان آذربایجان شرقی را اداره می‌کرد به دلیل «ضرب و شتم» در هنگام بازداشت از اول دی‌ماه اعتصاب غذا کرده است.

حسن رستگاری مجد، شهروند ترکیه‌ای ایرانی‌تبار، نیز از روز ۱۳ آذر در اعتراض به وضعیتش دست به اعتصاب غذا زده و همزمان نامه اعتصاب را به مسئولین زندان و همچنین کنسولگری کشور ترکیه در شهر ارومیه ارسال کرده است.

در سال‌های گذشته تعداد زیادی از زندانیان سیاسی در ایران دست به اعتصاب غذا زده‌اند و تعدادی از آنان از جمله هدی صابر و اکبر محمدی به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زمان اعتصاب غذا جان باخته‌اند.

XS
SM
MD
LG