لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۸

نماینده مجلس: دری اصفهانی اتهام جاسوسی را پذیرفته است


هاجر چنارانی
هاجر چنارانی

در ادامه جنجال بر سر اتهام جاسوسی علیه یک عضو تیم مذاکره اتمی ایران، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران خبر داد که اتهام «جاسوسی» به عبدالرسول دری اصفهانی تفهیم شده است.

طبق ادعای هاجر چنارانی، این عضو کمیسیون مجلس، در روز چهارشنبه، ۱۰ شهریور، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بسیج، عضو تیم مذاکرات هسته‌ای ایران نیز اتهامات را «پذیرفته» است.

خانم چنارانی افزود که دری اصفهانی در حال حاضر با «قرار وثیقه» و به دلیل «یک سری علت»‌ها و با «شرایط خاص» آزاد است.

این نماینده مجلس اضافه کرد که «تمام عوامل» در این زمینه «در حال کنترل» است.

آن ‌طور که این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است، تحقیقات درباره اقدامات دری اصفهانی و تاثیر آنها در زمینه «تهدیدهای داخلی» ادامه دارد.

به گفته خانم هاجر چنارانی، مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی متوجه شده‌اند که برخی در داخل با عوامل «تهدید خارجی» در ارتباط هستند و از این طریق که به آقای دری اصفهانی رسیده‌اند.

موضوع بازداشت و آزادی عبد‌الرسول دری اصفهانی در هفته‌های اخیر به جنجالی سیاسی و رسانه‌ای در ایران تبدیل شده و مقام‌ها و نهاد‌های دولتی نیز اتهامات مطرح شده علیه وی را رد کرده‌اند.

از جمله حمید بعیدی‌نژاد، دیپلمات ایرانی و رئیس گروه کارشناسی تیم مذاکره هسته‌ای ایران، روز چهارشنبه در دفاعی همه‌جانبه از دری اصفهانی گفت که او از سوی برخی مراجع امنیتی برای پاره‌ای توضیحات فراخوانده شده و بدون اینكه اتهام خاصی در مورد او به اثبات برسد٬ آزاد شده است.

آقای بعیدی‌نژاد همچنین افزود که دری اصفهانی اتهام «جاسوسی» را رد کرده و بنا بر اطلاعات موثق حتی تابعیت دوگانه نیز ندارد.

این دیپلمات جمهوری اسلامی در عین حال زدن انگ جاسوسی به آقای دری را «توهین» به دستگاه‌های امنیتی ایران توصیف کرده بود.

درباره این پرونده جنجالی تاکنون محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هنوز اظهار نظری نکرده و عباس عراقچی معاون او نیز بدون آن که خبر بازداشت و پرونده قضایی آقای دری را تأیید یا تکذیب کند، از نهادهای مسئول خواسته بود در این زمینه پاسخگو باشند.

عبد‌الرسول دری اصفهانی در حال حاضر عضو غیرموظف هیئت مدیره بیمه آسیا و مشاور ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک‌ مرکزی ایران، است.

روز هفتم شهریور، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، درباره این فعال حوزه اقتصاد بدون نام بردن از او گفت که یک نفر به عنوان «عامل نفوذی در تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای ایران» بازداشت شده اما «این اتهام برای او هنوز اثبات نشده است.»

این در حالی است که برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌های محافظه‌کار یکی دیگر از دلایل بازداشت عبدالرسول دری اصفهانی را «دریافت حقوق از موسسات آمریکایی و انگلیسی در ازای ارائه اطلاعات مهم مالی و اقتصادی جمهوری اسلامی» اعلام کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG