لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

نماینده مجلس: ۶۰ درصد بیمارستان‌های ایران فرسوده است


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید ۶۰ درصد بیمارستان‌های ایران «قدیمی و فرسوده» است و برای نوسازی و بهسازی مراکز بهداشتی کشور باید یک سازمان تشکیل شود.

به گزارش روز چهارشنبه، ۲۳ فروردین، در خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، خانه ملت٬ حیدرعلی عابدی با اشاره به آمار مراکز درمانی فرسوده در ایران٬ افزود که اگر نوسازی این مراکز در دستور کار قرار نگیرد٬ «باید منتظر خسارت‌های جبران‌ناپذیری پس از وقوع بحران بود».

آقای عابدی که نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی است٬ برای مثال به وجود تنها چهار بیمارستان نو در استان خود اشاره کرده و افزود سایر بیمارستان‌های این استان٬ «قدیمی و فرسوده» است.

وی همچنین از دولت‌های گذشته به دلیل «غفلت» در زمینه بازسازی و نوسازی مراکز درمانی فرسوده انتقاد و اضافه کرد که مسئولان وزارت بهداشت نیز پیشنهادها برای رفع این مشکل را «جدی تلقی نکردند».

این نماینده با این حال گفت که وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند نوسازی و بهسازی مراکز درمانی را انجام دهد٬ «بلکه باید یک سازمان منسجم و قدرتمند تمامی بیمارستان‌های فرسوده را مجدد بازسازی و نوسازی کند.»

به گفته عابدی٬ «با توجه به این که اکثر استان‌های کشور در معرض وقوع بحران هستند و ممکن است پس از وقوع هر حادثه‌ای خسارت‌های سنگین جانی بر کشور وارد شود باید نوسازی و بهسازی مراکز درمانی را مورد توجه قرار داد.»

وی در همین راستا خواستار تشکیل کارگروهی برای تعیین تکلیف بیمارستان‌های فرسوده شد.

پیشتر نیز معاون راه و شهرسازی ایران، از زندگی سی درصد از جمعیت کشور در مناطق فرسوده و مستهلکی که «بافت‌های نابسامان» شهری نامیده می‌شود٬ خبر داده و ابراز نگرانی کرده بود.

به گفته محمدسعید ایزدی٬ از ۱۳۰ هزار هکتار مناطقی که «بافت نابسامان» نام می‌گیرد، ۵۶ هزار هکتار بافت‌های ناکارآمد شهری است؛ ۴۸ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی بوده و ۲۵ هزار هکتار، بافت‌های تاریخی است.

وی نسبت به «تهدید جدی» از ناحیه مخاطرات طبیعی که منجر به وقوع فاجعه‌های انسانی می‌شود، به عنوان پیامدهای ناشی از ادامه توسعه الگوی شهرنشینی نادرست هشدار داده بود.

وزارت راه و شهرسازی ایران در سال ۹۳ در گزارشی از وقوع خطرات جدی ناشی از نبود دسترسی به خدمات ضروری، به‌ویژه در زمان وقوع زمین‌لرزه، سیل، آتش‌سوزی و حوادث احتمالی از این قبیل، در مناطقی مانند تهران یا شهرهای دیگر ایران، ابراز نگرانی کرده بود.

XS
SM
MD
LG