لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

نرگس محمدی با فرزندانش صحبت کرد، به اعتصاب غذایش پایان داد


تقی رحمانی٬ همسر نرگس محمدی٬ فعال حقوق بشر، از پایان اعتصاب غذای او به دنبال گفت‌وگوی تلفنی با فرزندانش خبر داد. خانم محمدی نزدیک به ۲۰ روز در اعتصاب غذا بود.

آقای رحمانی روز شنبه، ۲۶ تیرماه، این خبر را بر روی صفحه شخصی خود در فیس‌بوک منتشر کرد.

وی ساعت دو بعدازظهر به وقت تهران نوشت که «الان نرگس دارد با بچه‌ها حرف می‌زند. با این وصف اعتصاب غذا پایان یافته است».

خانم محمدی٬ فعال حقوق بشر و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، که در زندان اوین زندانی است٬ از روز هفتم تیرماه دست به اعتصاب غذا زده بود.

وی این تصمیم اعتراضی را پس از آن گرفت که مسئولان زندان چندین ماه مانع از گفت‌و‌گوی تلفنی او و فرزندانش شدند.

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی و فعال ملی مذهبی که خود سال‌ها در ایران زندانی بوده هم‌اکنون ساکن فرانسه است و دختر و پسر خردسال او و خانم محمدی پس از زندانی شدن مادرشان با او زندگی می‌کنند.

نرگس محمدی در نامه‌ای که روز يک‌شنبه، ۱۸ بهمن‌ماه، در وب‌سایت کانون مدافعان حقوق بشر منتشر شد، نوشته بود که بند زندانیان زنِ سیاسی- عقیدتی در زندان اوین با وجود ۲۷ زندانی «تنها بندی» است که زندانیان امکان «هیچ گونه» تماس تلفنی با خانواده خود را ندارند.

وی نوشته بود که اعتراض‌هایش به محروم بودن از تماس تلفنی با فرزندانش «صرفاً یک اعتراض سیاسی» به «قوانین و رویه‌های قضایی» نیست، بلکه «اعتراضی اخلاقی» به «زوال و سقوط و مرگ ارزش‌های اخلاقی و جوانمردی و انصاف در جامعه، آن هم از سوی حاکمان علیه ملت خود است».

نرگس محمدی پیش از این نیز در نامه‌ای به دادستان تهران نوشته بود که از ۲۶ تیرماه ۹۴ یعنی زمان خروج دختر و پسر خردسالش از کشور به او اجازه «هیچ تماس تلفنی» با فرزندانش داده نشده است.

به گفته خانم محمدی، حتی مسئولان زندان از دادن عکس فرزندانش که خانواده‌اش به زندان آورده بودند «ممانعت» کرده و در مقابل درخواست او گفته‌اند که «دستور داده شده که نسبت به شما این گونه رفتار شود».

آقای رحمانی در گفت‌و‌گو با رادیوفردا گفته بود مسئولان قوه قضائیه به خانم محمدی «هیچ توضیحی» درباره محرومیت از تماس تلفنی با فرزندانش نداده‌اند٬ اما در عین حال «به طور غیرمستقیم به او گفته‌اند که شوهرت فعالیت‌هایش را کمتر کند تا اجازه دهیم که تو با فرزندانت صحبت کنی.»

نرگس محمدی دچار «آمبولی ریه» و «فلج عضلانی» است و علاوه بر تشدید این بیماری‌ها در فضای زندان و محیط‌های تنش‌زا٬ اعتصاب غذا نیز منجر به وخیم‌ترشدن بیماری وی می‌شود.

در پی ادامه اعتصاب غذای نرگس محمدی، هزاران شهروند ایرانی در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، از وی خواستند «پیش از آن که دیر شود» به وضعیت او رسیدگی کند.

جمعی از فعالان حقوق بشر، فعالان مدنی و سینماگران داخل ایران هم ضمن درخواست از نرگس محمدی برای پایان اعتصاب غذا، از مقامات جمهوری اسلامی خواستند به وضعیت نایب رئیس زندانی کانون مدافعان حقوق بشر و خواسته «قانونی» او مبنی بر تماس با فرزندانش «توجه نشان داده» و «زندگی او را دریابند.»

شیرین عبادی، برنده نوبل صلح، آیت‌الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعه در قم، احمد منتظری، فرزند آیت‌الله حسینعلی منتظری، زریندخت عطایی، همسر عزت‌الله سحابی و دختران زهرا رهنورد و میرحسین موسوی از جمله افرادی بودند که در روزهای گذشته با ابراز نگرانی از وضعیت نرگس محمدی از وی درخواست کردند به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

عذرا بازرگان مادر نرگس محمدی هم در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور، از وی خواسته بود که به وضعیت دخترش رسیدگی کند.

خانم بازرگان خطاب به روحانی نوشته بود: «در این سرزمین مادر بودن جرم بزرگی است، چرا که دخترم در اعتراض به انکار مادرانگی خود و هم‌بندانش حتی از غذا خوردن هم دست کشیده است. کدام قانون و کدام شرع و دین اجازه می‌دهد در سرزمینی زنان و مادران را به زندان افکنند و از شنیدن صدای فرزندان‌شان محروم کنند؟»

هفته گذشته نیز گروهی از کاربران توییتری در حمایت از نرگس محمدی٬ «توفان توییتری» راه انداختند و هزاران کاربر، توییت‌هایی در این زمینه منتشر کردند.

XS
SM
MD
LG